Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

COWABUNGA! De Teenage Mutant Ninja Turtles zijn eindelijk terug met een klassieke beat ‘em up-game. Shredder’s Revenge is overduidelijk een liefdesbrief aan Turtles in Time en de originele tekenfilm uit 1987. Deze game is gelukkig meer dan enkel nostalgievoer.

Wat eigenlijk het meest opvalt aan deze game is het uiterlijk. De graphics springen je namelijk gelijk in het oog. Gelukkig zien we niet de spuuglelijke CG-stijl die Nickelodeon tegenwoordig hanteert voor TMNT (oude man wuift met stok). In plaats daarvan maakt deze game gebruik van prachtige en kleurrijke pixelgraphics. Het is absoluut een van de meest stijlvolle games van het jaar.

Qua verhaal houdt dit spel de boel simpel. Shredder en zijn onderlingen Beebop en Rocksteady  zijn zoals gebruikelijk chaos aan het veroorzaken in de straten van New York. De Turtles zien dit op Channel 6 News gebeuren en besluiten om er wat aan te doen. Veel dieper gaat het verhaal in de Story Mode van dit spel uiteraard niet. Het is zoals gebruikelijk weinig meer dan een smoesje om  erop los te knokken.

Wat volgt zijn maar liefst zestien levels waarin je allerlei iconische schurken uit de tekenfilm een lesje moet leren. De structuur is heel trouw aan wat we gewend zijn van het beat ‘em up-genre. Je doorloopt levels van links naar rechts, vecht tegen een hoop vijanden en herstelt HP met de pizza die je af en toe vindt. Aan het einde van elk level wacht natuurlijk een eindbaas die een stuk meer weerstand biedt. Natuurlijk zijn er ook weer een aantal autoscoller levels waarin je op een hoverboard moet vechten en ook een paar hindernissen moet ontwijken.

Het is verder ook duidelijk dat Shredder’s Revenge gemaakt is door de mensen die eerder verantwoordelijk waren voor Scott Pilgrim vs. The World — The Game. In de Story Mode van dit spel heb je namelijk net als in Scott Pilgrim een Super Mario Bros.-achtige wereldkaart waarin je levels individueel selecteert. Daarbij kun je teruglopen naar levels die al hebt gespeeld en elk level heeft een paar optionele collectibles en challenges.

Er is tevens een lichte RPG-systeem, want je verdient XP en levels. Gelukkig hebben ze dit keer niet zoals in Scott Pilgrim cruciale vaardigheden achter levels verstopt. In plaats daarvan geven nieuwe levels bijvoorbeeld meer HP of je leert je super move op een andere manier in te zetten. Het is dus een vrij oppervlakkig systeem, maar dat is dit keer eigenlijk goed nieuws.

Shredder’s Revenge is trouwens voor een beat ‘em up relatief lang. Met mijn eerste run door Story Mode was ik meer dan twee uur kwijt. Dat klinkt als weinig tijd, maar Turtles in Time heb je bijvoorbeeld in minder dan een uurtje uitgespeeld.  Zoals altijd is het natuurlijk ook de bedoeling dat je dit spel vaker herspeelt, al dan niet via Arcade Mode. Deze modus verwijdert de wereldkaart, RPG-systeem en de collectibles. In plaats daarvan is het simpelweg een lange serie levels.

Het zal altijd wel een leuk spel blijven om met een vriend of vriendin te spelen. Het helpt ook dat je naast de vier beroemde Turtles die extra speelbare personages tot je beschikking hebt: April O’Neil, Master Splinter en Casey Jones. Het spel ondersteunt uiteraard online multiplayer en je kunt zelfs tot zes man tegelijk spelen (pure chaos natuurlijk).

Shedder’s Revenge is, zeker in vergelijking met iets als Streets of Rage 4, qua gameplay een vrij simplistische beat ‘em up. Je hoeft enkel 1 knop te drukken om combo’s uit te voeren en er zijn geen ingewikkelde moves die je moet leren. Dat betekent niet dat Tribute Games niets heeft toegevoegd. Er is nu een ontwijk-knop en je kunt ook je aanval opladen om effectiever te vechten tegen vijanden met schilden. Al met al zijn de controls lekker soepel en het vechten heeft genoeg diepgang om te blijven vermaken.

Als ik dan ergens kritisch op moet zijn is dat Shredder’s Revenge duidelijk een game is die die gemaakt is door fans voor fans. Het mist toch wel een beetje een eigen creatieve geest. Het is een prachtige ode aan voorgaande games, maar zelf heeft het weinig nieuwe ideeën. Het was bijvoorbeeld tof geweest als de levels iets creatiever waren.

Conclusie:
Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge doet goed eer aan de franchise en toppers van weleer. Tegelijk is het ook een goede moderne beat ‘em up met alle toeters en bellen (online multiplayer en crossplay) die spelers tegenwoordig willen. Het enige probleem is dat de game grotendeels voorspelbaar is, maar dat mag de pizzapret niet drukken.

Gespeeld of PS4. Ook beschikbaar voor Xbox One, Switch en pc.