Blu-ray: The Shape of Water

Eén van de meest getalenteerde filmregisseurs van deze tijd is de Mexicaanse regisseur Guillermo del Toro. De man met een voorliefde voor fantasy- en horrorfilms weet keer op keer een betoverend verhaal neer te zetten met een sterke cast. Ook al ben je geen fan van zijn stijl, is het onmogelijk om te ontkennen dat Del Toro in zijn loopbaan een geheel eigen stijltje heeft ontwikkeld dat haaks staat tegenover de conventionele regisseurs in de filmwereld. Waar lange tijd de Spaanse cult-fantasyfilm Pan's Labyrinth (2006) bekend stond als zijn chef d'oeuvre, heeft hij vorig jaar een meesterwerk uitgebracht wat nog wel eens deze film van de troon kan stoten. Het sci-fi sprookje The Shape of Water, bekroond met maar liefst vier Oscars - waaronder die van Beste Film - is prachtig uitgewerkt en neemt je volledig mee naar de verwonderlijke gedachtegang van Del Toro. Het is een schoolvoorbeeld waar films voor bedoeld zijn met prachtige muziek, ijzersterk acteerwerk en een betoverende sfeer.

De film speelt zich af tijdens de Koude Oorlog in Amerika, circa 1962. In een verborgen en zwaarbeveiligd overheidslaboratorium is de eenzame Elisa (Sally Hawkins) werkzaam als schoonmaakster. Elisa, die niet kan praten en stom geboren is, leeft in haast volledige isolatie. Het leven van Elisa verandert voor altijd wanneer zij op een dag samen met haar collega Zelda (Octavia Spencer) een geheim mythisch figuur ontdekt dat gevangen gehouden wordt in een watertank in het laboratorium.

Het mooie aan The Shape of Water is dat het verhaal meerdere lagen bevat. Waar de relatie tussen de stomme Sally en het mythische figuur, vertolkt door Doug Jones (de man die in Pan's Labyrinth ook in de huid stapte van Faun en de ''Pale Man'') natuurlijk centraal staat, is dit meer een symbool van de bekrompenheid van de meeste mensen. Waar Elisa als één van de weinigen juist bijzonder geïnteresseerd is in het zeewezen, zien anderen juist alleen maar een onmenselijke abominatie. Hierin is een hoofdrol weggelegd voor Kolonel Richard Strickland, vertolkt door Michael Shannon. Shannon weet de rol van het kille beveiligingshoofd Strickland perfect neer te zetten, wat ervoor zorgt dat je als kijker al begint te gruwelen als hij in beeld komt.

shape of water 1

Sally Hawkins weet daarentegen juist een aandoenlijk en onschuldig personage neer te zetten. Haar personage Elisa heeft een onbeschrijfbare aantrekkingskracht met het mythische figuur dat door Del Toro prachtig zonder enig gebruik van woorden in beeld is gebracht. Als kijker leef je volledig mee met Elisa, en hoop je tot het bittere einde dat ze zal kunnen slagen in haar poging om het zeewezen te helpen.

The Shape of Water is dan ook echt een sprookje voor volwassenen te noemen met de nodige humor, romantiek en geweld. De setting krijgt bijzonder veel aandacht; van een legerbasis met sci-fi retro-elementen tot een onbekommerde musical-sfeer in het appartement van Elisa. En waar niet iedereen sommige liefdesscènes zal kunnen waarderen, zijn ze daarentegen wel op een prachtige wijze in beeld gebracht.

shape of water 2

De film speelt met de gevoelens van de kijker, een kunst die Del Toro door de jaren heen inmiddels meer dan eigen heeft gemaakt. Daarnaast is het acteerwerk niks minder dan uitstekend te noemen. Van de komische noot die gebracht wordt door Octavia Spencer tot de vriendelijke buurman die vertolkt wordt door Richard Jenkins: geen van de acteurs laat steken vallen en weet verschillende emoties bij de kijker los te maken. Daarnaast heeft het make-up departement ook prachtig werk verricht. Het zeemonster heeft naast een mythische uitstraling ook genoeg menselijke elementen waardoor je elke keer weer betoverd wordt als je ernaar kijkt. Al met al een terechte winnaar van de Oscar voor Beste Film van 2017.

De 4K blu-ray uitgave is daarnaast zeer uitgebreid en fraai vormgegeven. Met meerdere interessante featurettes, een gesprek met artiest James Jean die de posters heeft vormgegeven, en een Q&A met Guillermo del Toro is er genoeg beeldmateriaal voor fans. De beeld- en audiokwaliteit zijn daarnaast van een hoge kwaliteit door de 4K UHD-resolutie (die viermaal hoger is dan de gebruikelijke Full HD-resolutie) en ondersteuning voor de DTS-HD Master Audio 5.1 geluidstrack.