Blu-ray: Unsane

Unsane is het nieuwste project van regisseur Steven Soderbergh (Ocean's-films, Logan Lucky). De thriller is de eerste bioscoopfilm die volledig is gefilmd met een iPhone, en dit blijkt een gewaagde keuze die goed uitpakt. Het blijkt maar weer dat een goede film helemaal geen veel geld hoeft te kosten, want Unsane is een sterke en beklemmende thriller die je continu in z'n greep houdt.

Sawyer Valentini (Claire Foy, o.a. The CrownThe Girl in the Spider's Web) staat op het punt om een nieuwe start te maken in haar leven en verhuist naar de grote stad. Hoewel ze zichzelf voorhoudt daar een goed leven te leiden, ziet ze na enige tijd ook wel in dat ze eigenlijk slechts een saaie kantoorbaan heeft die haar op de been houdt. En nadat de jonge vrouw voor de zoveelste keer zomaar een paniekaanval krijgt, besluit zij om een afspraak te maken bij een psychiater in de hoop dat een gesprek met een professional haar goed zal doen. Dit blijkt een slechte keuze, want Sawyer wordt tegen haar wil opgenomen in de psychiatrische kliniek.

Met deze inhoud begint Unsane enorm sterk. Als kijker ben je voortdurend in verwarring en krijg je een beklemmend claustrofobisch gevoel over je heen, wat wordt versterkt door het filmen door middel van de iPhone. Door deze filmtechniek zit je meermaals dicht op de huid van Claire Foy, wat het geheel nog spannender maakt. Stukje bij beetje kom je er als kijker achter wat er schuilgaat in de kliniek en waarom Sawyer hier tegen haar wil in terecht is gekomen. Er wordt knap gespeeld met de grens tussen perceptie en werkelijkheid waarmee de kijker vaak op het verkeerde been wordt gezet. De hoofdvraag is dan ook: Is Sawyer nou echt gestoord of niet?

unsane film

Unsane bewijst dan ook dat je niet veel nodig hebt om een sterke thriller te maken. Met een goede hoofdrolspeelster zoals Foy en sterk regiewerk van Soderbergh heb je aan $1,5 miljoen genoeg. Het mooie aan de Soderbergh is dat hij continu op zoek is naar iets nieuws, en dat loont. Met Unsane levert hij gemakkelijk één van de meest originele en beklemmende thrillers van de afgelopen tijd af.

Daarnaast is ook het blu-ray schijfje dik in orde. Het geheel is opgenomen met een iPhone (7 Plus). Het resultaat dat deze camera aflevert is fraai, ondanks dat het niet kan tippen aan de kwaliteit van menig Hollywood-film. De film voelt juist enorm realistisch aan door het camerawerk en een lichte ruis die hieruit voortvloeit. De muziek, aan de hand van Thomas Newman, komt af en toe mooi naar voren door de DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. Verder staat er slechts één extra op de blu-ray. Hierin wordt duidelijk hoe er te werk is gegaan met iPhone's en diverse hulpmiddelen om alsnog een scherp en stabiel beeld af te leveren. Dit is grappig om te zien, maar voegt helaas weinig toe.