Blu-ray: Gotham (Seizoen 3)

Een Amerikaanse serie heeft altijd een bepaalde tijd waarin het zich moet bewijzen. Mocht het binnen die soms korte periode al misgaan, kan zo de stekker eruit worden getrokken. Dat het soms zelfs zo drastisch kan zijn dat een heel seizoen van tafel wordt geveegd, zagen we onlangs nog in de vorm van Inhumans, waarvan het eerste seizoen nog steeds moet worden uitgezonden na een tegenvallende pilot. DC nam een gok om voor de zoveelste keer het verhaal achter Batman te vertellen in de vorm van de serie Gotham, maar wist daarin toch te slagen en een miljoenenpubliek te trekken. Dat deze serie een lang leven is beschoren, moge duidelijk zijn.

In het derde seizoen staan er een aantal bekende personages op uit de dood en is er plaats voor nieuwe spelers. Voor een serie dat ongeveer 23 aflevering telt per seizoen, zoals het een Amerikaanse netwerkshow betaamt, is het knap lastig om een synopsis te verlenen. Wel komt de jonge Bruce Wayne steeds meer te weten over de geheimen die er schuil gaan achter de moordaanslag op zijn ouders en wat Wayne Enterprises daar precies mee te maken heeft. Ook weet Penguin, of Oswald Cobblepot de stad Gotham steeds verder in zijn macht te krijgen, samen met zijn scala aan gestoorde slechteriken. Dat hij daar misschien niet helemaal alleen in staat, wordt al snel duidelijk.

Het verhaal biedt genoeg body voor een derde seizoen, maar zoals bij de meeste Amerikaanse netwerkshows gebeurt, zit er soms wel een aflevering tussen die overgeslagen kan worden. Dit is haast onontkomelijk, en het is dan ook de vraag hoe lang het typische 22/23-tellende seizoen nog zal blijven bestaan, zeker met de opkomt van Netflix, dat meestal een seizoen van 10/12 aflevering aflevert, een veel behapbaar aantal. In die body is er vooral plaats voor Ben McKenzie, die opnieuw de show steelt als Detective James Gordon. Zijn verhaallijn biedt nog steeds de basis voor de serie, ondanks dat er verwacht zou worden dat een serie die uiteindelijk draait om het leven van een jonge Bruce Wayne in Gotham ook daadwerkelijk zou focussen op dat personage. Dat dit maar spaarzaam gebeurt, en wel in dit seizoen iets meer dan de voorgaande seizoenen, is constant een goede keuze geweest. Daardoor is er ook meer plaats voor Robin Lord Taylor's rol van Penguin, die qua acteerprestaties de meest uitdagende rol heeft en daar de gehele seizoensrun waar voor geeft.

Het derde seizoen van de succes-serie Gotham zal altijd tot gevolg hebben dat mensen vinden dat het moet eindigen, of misschien al had moeten eindigen. Het vierde seizoen is inmiddels al een tijdje onderweg in de VS, dus haal deze blu-ray in huis om jezelf weer helemaal onder te dompelen in de duistere wereld van Gotham.