Head-up display, je snelheid op je voorruit

3. Instellen en gaan

 

Het apparaat ziet er simpel uit en zo werkt het ook. Het kastje is licht en je hebt aan twee kanten een ingang voor de kabel zodat je kan kijken wat de beste positie is. De kabel zelf is lang genoeg om het makkelijk aan te sluiten in de auto, een Toyota Aygo in dit geval. Het is een kwestie van de kabel erin, kabel in het kastje en een goede positie zoeken op het raam. Zelfs zonder het gebruik van de reflectie-sticker is het op een zonnige dag voldoende zichtbaar op het ruit. 

headup-voorkant (Foto: rene90)

headup-kabel (Foto: rene90)

Het instellen is een kwestie van de stappen doorlopen van de handleiding die erg duidelijk is. Zo moet je de motorinhoud instellen, de gebruikte meeteenheden en wat het maximale aantal toeren is op je teller. Veel van deze informatie is dus afhankelijk van het feit of je auto wel of niet uitgelezen kan worden en dus soms ook moet worden berekend door het apparaatje zelf. Zo kan hij afhankelijk van je motorinhoud en toeren inschatten wat je benzinegebruik is als je auto dit niet zelf kan aangeven. 

Los van de snelheid, het toerental en de klok zitten er nog wel meerdere functies op die je ook met de afstandsbediening kan doorlopen. Voor mij zijn deze over het algemeen wat overbodig, je kan instellen dat je na een aantal uur een alarm krijgt dat je pauze moet houden, of een snelheid instellen zodat je een alarm krijgt als je daar overheen gaat. Allemaal instellingen die meer een gimmick zijn dan dat je ze echt gebruikt. 

Waar het echter wel goed voor te gebruiken is is inderdaad die snelheid en toerenteller. Als je hem goed plaatst heb je weinig last van het licht wat zelf uit het kastje komt en zie je het dus mooi in de hoek van je ruit of net waar je hem plaatst. Ik heb zelf geen gebruik gemaakt van de reflectie-sticker omdat dit ook het zicht belemmert en zonder die sticker kan je door de informatie heen kijken. Vergeleken met de snelheidsmeter klopt de snelheid ook aardig en zit er hooguit een lichte vertraging in vergeleken met de snelheid die je exact rijdt. Dit is iets wat ik ook wel vaker heb gezien bij auto's met digitale snelheidsmeters. 

Ook zie je dat de informatie over het benzineverbruik wel wat verandert als je het gas dieper intrapt en je toeren dus omhoog gaan. Of dit wordt berekend door het apparaat zelf of ook echt wordt uitgelezen door de kabel weet ik niet. Wel merk je dat bij het stilstaan voor een stoplicht de snelheid soms op een aantal km/h blijft hangen alsof de auto bij stilstand geen snelheidsinformatie doorgeeft via de kabel en dus de meest recente informatie wordt getoond. Los van dat werkt het apparaat best goed en is het een leuk apparaat om op je dashboard te hebben liggen en zo je snelheid te zien op je voorruit. Of dit na een aantal maanden nog gebruikt wordt kan ik niet zeggen, maar voor nu is het een grappige toevoeging en merk ik wel dat je niet meer naar beneden hoeft te kijken naar je snelheidsmeter en het wel prettiger kijkt zo in je ruit. 

headup-voorbeeld (Foto: rene90)

 

Interesse in deze head-up display? Met de coupon XKBMUBYN voor $49,99 

Voor meer displays kan je even bij Geekbuying kijken waar je ook verschillende soorten hebt die beginnen vanaf 38,99 dollar.

Met coupon FOKNLGKB krijg je nog 5% korting