WWE 2K14

Na het faillissement van gamestudio THQ werd er gevreesd voor het voortbestaan van een grote schare aan gameseries. Een daarvan was de worstelserie WWE. Gelukkig stond 2K Sports op en ging met de game aan de haal en nu, bijna een jaar later, is daar WWE 2K14. Zijn we blij met de nieuwe uitgever?

Net als alle voorgaande games heeft WWE 2K14 een aantal verschillende gamemodi. Een terugkerende is het WWE Universe. Hierbij kun je door het gehele worsteluniversum heen en wedstrijd voor wedstrijd zorgen dat jouw favoriete worstelaar een gang naar de top en het felbegeerde kampioenschap gaat. Ten opzichte van de vorige delen kun je het universum nog meer naar je eigen voorkeur aanpassen en alles zo selecteren als je zelf wilt.

Daarnaast heb je de story mode, voor zover je daarvan kunt spreken in een sportspel, 30 years of Wrestlemania. Speciaal voor het dertigste deel van het grote Wrestlemania-evenement komend jaar neemt deze spelmodus je mee door de geschiedenis van het evenement. Van elke Wrestlemania wordt een bijzondere en spraakmakende wedstrijd genomen die je als speler moet naspelen. Naast een standaard winconditie krijg je ook een aantal historisch correcte doelen die je kunt halen. De winconditie heb je nodig om de volgende wedstrijd vrij te spelen en de historische doelen zorgen ervoor dat je nieuwe personages, worstelarena’s en kampioenschappen vrijspeelt.

Voor de echte fans is 30 years of Wrestlemania zeker leuk om te spelen. Het neemt je mee door de roemruchte geschiedenis van het jaarlijkse evenement en brengt oude beelden weer tot leven. Wat wel jammer is, is dat je geen keuzevrijheid hebt in de wedstrijden. Je moet met een voorbestemde worstelaar spelen en je moet exact doen wat er toen ook gebeurde. Nu snap ik wel dat een trip door de geschiedenis niet echt ruimte laat voor verandering, maar toch had het mij wel leuk geleken om de wedstrijd uit de eerste Wrestlemania tussen Hulk Hogan en Andre the Giant eens een keer te laten winnen door de reus, gewoon omdat het kan.

Een nieuwe feature is de spelmodus The Streak. Deze hommage aan de 21 Wrestlemania-overwinningen op rij van The Undertaker geeft je twee opties. Je kunt de streak verbreken of deze verdedigen. In het eerste geval kies je een worstelaar waarmee je een enkele wedstrijd tegen The Undertaker speelt. Het doel is simpel, versla de man en verbreek de winstreeks. Het enige nadeel is, dat deze man, die ze niet voor niets The Phenom (het fenomeen) noemen, over bijzondere krachten lijkt te beschikken tijdens Wrestlemania. Je zult echt al je skills en een beetje geluk nodig hebben om een keer te winnen. Het is buiten de moeilijkheidsgraad niet echt een optie die lang blijft boeien, maar als je eenmaal een keer de streak hebt verbroken, mag je jezelf toch echt wel een keer op de borst kloppen.

Aan de andere kant zit het verdedigen van de streak. Je kunt het vast al raden, hierbij speel je met The Undertaker en moet je zo lang mogelijk stand houden. Je krijgt tegenstander na tegenstander en het enige dat je hoeft te doen is te blijven staan en de tegenstanders te verslaan. Jouw score kun je naderhand online uploaden om te zien hoe jouw streak zich verhoudt ten opzichte van de rest van de wereld. Deze modus is een stuk makkelijker dan het verbreken van de streak, ook gewoon omdat The Undertaker een eindbaas is. Je zit al snel boven de 21 overwinningen op rij die de beste man zelf heeft staan, maar echt interessant is het niet. Na drie of vier keer spelen heb je het wel gezien.

Uiteraard kun je ook dit jaar weer je eigen worstelaar maken. De mogelijkheden zijn weliswaar uitgebreid, maar buiten wat extra opties is dit toch echt meer van hetzelfde ten opzichte van de vorige delen. Niet dat ik echt iets kan verzinnen dat ik aangepast of verbeterd zou willen hebben, maar het lijkt er niet op dat de makers er heel hard over hebben nagedacht.

Qua gameplay kun je wel merken dat er wat getweakt is aan WWE 2K14. De bewegingen zijn iets vloeiender en sommige dingen lopen net iets vlotter door. Toch heb je al snel het idee dat je een oude lamp in handen hebt waar iemand een goede poetsdoek overheen heeft gehaald om hem iets mooier te maken. Na een paar dagen merk je dat je gewoon dezelfde lamp op je tafel hebt staan. Zeker de reversals, het counteren van de aanvallen van de tegenstander, zijn nog steeds amper te doen en je hebt meer aan een flinke dosis geluk dan dat je echt skills nodig hebt. Ook het aan- en tegenhouden van de submission moves is nog steeds niet meer dan je duim kapot rammen op de knoppen en hopen op het beste. Na een aantal uur bekruipt je al snel het gevoel dat 2K Sports net zo goed The Streak en 30 years of Wrestlemania als DLC voor WWE 13 hadden kunnen uitbrengen. De moves zijn nog steeds redelijk beperkt en als je drie signature moves en finishers in een wedstrijd hebt gemaakt is de lol daar ook wel van af.

Er valt eigenlijk maar één conclusie te trekken over WWE 2K14. Het is oude wijn in een nieuwe zak. Op wat cosmetische verbeteringen na is het exact hetzelfde als het voorgaande deel en vernieuwt alleen op plaatsen waar je het waarschijnlijk niet eens zou missen als het achterwege was gelaten. WWE 2K14 doet wat het al deed en niet meer dan dat. Zijn we blij met de nieuwe uitgever? Ik op basis van deze game nog niet.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+Trip door de Wrestlemania-historie -Weinig tot geen veranderingen in de gameplay 6
+The Streak, zij het voor even