Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 2

Wie graag over de grens kijkt vanuit een comfortabele bioscoopfilm zit deze week goed: digitale restauraties van twee Russische films vinden deze week hun weg naar de theaters, plus een documentaire over de bezetting van Palestijnse gebieden. Naast natuurlijk Europese films uit Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk, en een Amerikaans-Poolse productie.

We Live in Time

Na een nogal verrassende eerste ontmoeting, bloeit de liefde op tussen Almut en Tobias. In de tien jaar die volgen, rijgen ze samen bijzondere momenten aaneen: grote en kleine, gelukkige en moeilijke. Van de prille liefde en daten via mijlpalen als samenwonen en de geboorte van hun dochter. Wanneer ze horen dat Almut ernstig ziek is, wankelt alles. Terwijl de tijd die ze samen hebben steeds luider wegtikt, leert het jonge koppel al die momenten uit hun leven meer en meer te koesteren. 

A Real Pain

A Real Pain volgt de neven David (Jesse Eisenberg) en Benji (Kieran Culkin) die erg van elkaar verschillen. Ze herenigen zich voor een rondreis door Polen om hun geliefde oma te eren. Het avontuur neemt een wending wanneer de oude spanningen van het excentrieke paar weer opduiken tegen de achtergrond van hun familiegeschiedenis 

L'histoire de Souleymane

Na een gevaarlijke tocht is Souleymane vanuit Guinee uiteindelijk in Parijs terechtgekomen. Hij weet wat geld te verdienen als maaltijdbezorger, maar is ‘sans papiers’ en verblijft vooralsnog illegaal in Frankrijk. Terwijl hij zich op de fiets door de drukke straten van Parijs haast, bereidt Souleymane zich voor op het belangrijke gesprek dat hij met de immigratiedienst moet voeren. Hij heeft voor dit beslissende moment een goed verhaal ingestudeerd. Het is alleen niet zijn eigen verhaal… 

No Other Land

No Other Land volgt Basel Adra, een jonge Palestijnse activist uit Masafer Yatta op de Westelijke Jordaanoever, die al sinds zijn jeugd strijdt tegen de massale verdrijving van zijn gemeenschap door de Israëlische autoriteiten. Hij documenteert de verwoesting van dorpen in zijn regio, waar Israëlische soldaten geleidelijk huizen slopen en bewoners verdrijven. Op een bepaald moment ontmoet hij Yuval, een Israëlische journalist, en er ontstaat een onwaarschijnlijke vriendschap tussen hen. Hoewel Yuval Basel steunt in zijn inspanningen, wordt hun band onder druk gezet door de enorme ongelijkheid: Basel leeft onder militaire bezetting, terwijl Yuval vrij en zonder beperkingen leeft. No Other Land, gemaakt door een Palestijns-Israëlisch collectief bestaande uit Basel Adra, Yuval Abraham, Hamdan Ballal & Rachel Szor, fungeert als een daad van creatief verzet en streeft naar gerechtigheid in het aanhoudende conflict. De documentaire ging begin dit jaar in wereldpremière op het filmfestival van Berlijn waar het de Panorama Dokumente Audience Award en de Berlinale Documentary Award won. Inmiddels is de film op verschillende internationale festivals te zien geweest en heeft het vele prijzen mogen ontvangen. 

Une Famille

Une famille volgt de emotionele reis van Christine Angot naar Strasbourg, de stad waar ze op dertienjarige leeftijd voor het eerst haar vader ontmoette en waar hij haar jarenlang seksueel misbruikte. Nu, jaren later, keert Angot terug met een camera om de confrontatie aan te gaan met haar familie, die nog steeds in dezelfde stad woont. Door middel van openhartige gesprekken en het gebruik van archiefbeelden, probeert ze te begrijpen hoe haar familie de misdaden van haar vader heeft verwerkt. Une famille is een dieppersoonlijke en confronterende documentaire die een ontroerend en rauw inzicht biedt in de nasleep van incest binnen een familie en daagt de kijker uit om na te denken over sociale normen en familiedynamieken. 

Amal

Amal, een lerares op een school in Brussel, moedigt haar leerlingen aan om een liefde voor lezen en vrijheid van expressie te cultiveren, zelfs als dat betekent dat ze zichzelf in gevaar brengt. Haar gedurfde lesmethoden zullen het leven van haar leerlingen en hun familie ingrijpend veranderen. 

Confidenza

Pietro is een gerespecteerde leraar en Teresa zijn briljante, jonge leerling. Na haar afstuderen krijgen ze een affaire en op een dag vertellen ze elkaar een geheim wat zo schokkend is dat dit het leven van die persoon zou verwoesten. De tijd verstrijkt en Pietro is een bekend schrijver en vader van twee volwassen dochters. Maar steeds bekruipt hem die angst dat Teresa opduikt en zijn geheim wereldkundig maakt… 

Den of Thieves 2: Pantera

Compromisloze en keiharde agent ‘Big Nick’ (Gerard Butler) en beroepscrimineel Donnie Wilson (O’Shea Jackson Jr.) keren terug in een adembenemend kat-en-muis-spel. Na de gebeurtenissen van Den of Thieves (2018) zit Big Nick Donnie op de hielen in Europa, waar Donnie zich begeeft in de wereld van de diamanthandel. Samen met een bende gevaarlijke criminelen beraamt Donnie een grootschalige overval op de best beveiligde diamantbeurs ter wereld. Tegelijkertijd worden ze opgejaagd door de beruchte Pantera-maffia.

Hoe te Verdwijnen

Samen met een aantal lotgenoten onderzoekt filmmaker Marc Schmidt het gevoel van leegte en de manieren om dat in te vullen. Hij onderneemt deze persoonlijke zoektocht naar excessen en onverzadigbaarheid in een poging zijn overleden vader te doorgronden. Een jonge moeder probeert de leegte te dempen met haar dagelijkse eetbuien, een seksverslaafde vrouw is op zoek naar de man die haar zal kunnen helen. De ultieme confrontatie met de leegte wordt aangegaan door een zeilster die in haar eentje de Atlantische oceaan oversteekt. De portretten bewegen langs actuele thema’s – deepfake, eetstoornissen, verslaving, identiteit en intergenerationeel trauma – en leveren hierdoor een hyperpersoonlijke verbeelding van een breed gedragen gevoel in de Westerse samenlevingen. Tussen de portretten door wordt langzaam duidelijk dat ook Marc, net als zijn vader, de leegte kent die achter excessen schuilgaat. 

Als de kraanvogels overvliegen (Letjat zjoeravli, 1957)

Meesterlijk gefilmde liefdesgeschiedenis ten tijde van de Tweede Wereldoorlog: een jong stel wordt gescheiden als de Duitsers de Sovjet-Unie binnenvallen. Hij neemt dienst en vertrekt naar het front, maar wat betekent de oorlog voor de thuisblijvers? Gouden Palm Cannes 1958. Regisseur Michail Kalatozov laat de propaganda achterwege en stelt de individuele emoties centraal. Dat maakt deze film over een tragische liefdesrelatie tijdens de Tweede Wereldoorlog uniek binnen de Sovjet-cinema. Zijn nieuwe filmtaal, vol verrassende cameraposities, bereidde de weg voor jonge vernieuwingsgezinde cineasten als Marlen Choetsjiev en Andrej Tarkovski. Het werd, mede dankzij de superieure fotografie van cameraman Sergej Oeroesevski in het brede formaat Sovscope, een klassieker. Digitale restauratie door Mosfilm. De film is zowel Nederlands als Engels ondertiteld beschikbaar. 

De brief die nooit verzonden werd (Neotpravlennoje pismo, 1960)

Van de drie films die Michail Kalatozov draaide met cameraman Sergej Oeroesevski is De brief die nooit verstuurd werd de minst bekende titel. Hun films Als de kraanvogels overvliegen en Soy Cuba zouden beroemder worden. De brief handelt over een expeditie van vier jonge geologen naar de afgelegen Siberische wildernis, op zoek naar het kostbare diamant. In een van de hoofdrollen Tatjana Samojlova, de actrice uit Als de kraanvogels overvliegen en op dat moment hard op weg om een van de nieuwe sterren van de Sovjet-cinema te worden. De film was onderdeel van de Gouden Palm-competitie in Cannes en werd digitaal gerestaureerd door Mosfilm.