Pac-Man Championship Edition DX +

Pac-Man Championship Edition DX+ is een upgrade van de gelijknamige titel die ook al in 2010 verscheen. Deze keer heeft ontwikkelaar Namco Bandai Games echter volledige leaderboard-functionaliteit, achievements, extra muziek, dolhoven en alle uitgekomen uitbreidingen toegevoegd.

Pac-Man Championship Edition DX+

De Pac-Man CE-serie begon in 2007 met, hoe kan het ook anders, Pac-Man Championship Edition. Omdat deze titel een groot succes werd, besloot Namco Bandai Games om in 2010 een vervolg aan de game te geven in de vorm van Pac-Man Championship Edition DX. De game kreeg een grafische update en er werd zowaar een neon-saus overheen gegoten waar een titel zoals Geometry Wars nog een puntje aan zou kunnen zuigen.

Pac-Man CE DX+

Over de gameplay valt er weinig meer te vertellen, want Pac-Man is en blijft Pac-Man, ongeacht hoe je het bekijkt. Je moet nog steeds alles (puntjes, fruit, sleutels, etc.) wat je op je pad tegenkomt opeten en spookjes ontwijken. Klinkt simpel toch? Hoe simpel Pac-Man ook lijkt, niets is minder waar, want de sleutel is om het zo lang mogelijk vol te houden in steeds sneller wordende levels. Op een gegeven moment gaat de game zo snel dat het bijna onmogelijk lijkt om op tijd het andere pad in te gaan zonder dat je tegen een spook aanloopt.

Natuurlijk is de game wel veranderd en zijn er nieuwe dingen aan de game toegevoegd. Zo zijn bepaalde levels twee keer zo breed als standaardlevels, die ook nog eens van vorm kunnen veranderen als je alle puntjes hebt opgegeten. Er zijn ook levels die donker worden, om het nog net even spannender te maken. Dit zorgt ervoor dat je continu moet er op moet letten wat er in het level gebeurt, want voordat je het weet loop je tegen een muur aan die daar een seconde geleden nog niet was.

Pac-Man CE DX+

Ook zijn er verschillende spoken: sommige spoken slapen en zullen pas achter je aankomen als je ze passeert, andere volgen je blind en blijven ook "dom" achter je aanzitten. Ook zullen er op sommige momenten spoken tussen zitten die niet dom achter je aan blijven zitten, maar juist bij een kruising je de weg proberen af te snijden. De kunst is uiteindelijk om zoveel mogelijk spoken achter je aan te krijgen en dan op het juiste moment een "Power Pellet" te eten, zodat je vervolgens alle achtervolgende spoken kunt pakken en op die manier hoge combopunten scoort. Vind je dit allemaal toch net iets te moeilijk, dan is er ook de mogelijkheid om aan het begin van het level de moeilijkheidsgraad aan te passen.

Pac-Man CE DX+

Hoe hoger je snelheid wordt en hoe meer punten je scoort, hoe sneller de game wordt. Het wordt dus steeds lastiger en lastiger om nieuwe spoken en je achtervolgers te ontwijken, maar Pac-Man heeft van de ontwikkelaar wel een beetje hulp gekregen: als je bijna in aanraking komt met een spook, vertraagt de game en kun je vaak nog net op tijd de andere kant op duiken, een soort van bullettime dus. Ook is Pac-Man deze keer bewapend en je kunt in benauwde situaties gebruik maken van bommen. Als je een bom gebruikt zullen alle spoken verplaatst worden naar het midden van het level, echter lever je voor iedere bom wel snelheid en dus punten in. Het is dus noodzakelijk om zorgvuldig met de bommen om te gaan anders kun je een nieuwe highscore wel vergeten.

Pac-Man CE DX+

Pac-Man is een titel die je nog steeds het beste kunt omschrijven als "easy to learn, hard to master". De gameplay, graphics en zelfs muziek zijn tijdloos. Dat benadrukt Pac-Man Championship Edition DX+ eens te meer. Het blijft verslavend en met de toegevoegde leaderboards en achievements, blijf je terugkomen om je scores en die van anderen te verbeteren.

Gespeeld op pc, ook verkrijgbaar op PlayStation 3 en Xbox 360.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.