Alles Is Familie

De personen binnen de familie De Roover staan allemaal op een cruciaal punt. De een blijkt onvruchtbaar te zijn, een ander wordt ontslagen en ook een scheiding ligt op de loer. Anders dan in 'voorganger' Alles is Liefde speelt het verhaal bij Alles Is Familie zich binnen één familie af. Dat doet de begrijpelijkheid van de film ten goede.

alles is familie

Het centrale verhaal binnen Alles Is Familie speelt zich af tussen de nette lifestylegoeroe Winnie en muzieproducent Rutmer. Winnie (Carice van Houten) wil graag een kind samen met haar Rutmer (Thijs Römer), maar hij blijkt onvruchtbaar door dood zaad. Dit zorgt voor spanning in de relatie als Winnie inseminatie met donorzaad wil. Charlie is een broer van Rutmer en neukt er wat af. Als Charlie met de vrouw van de baas neukt wordt hij ontslagen en op een zwarte lijst gezet. Hij komt nooit meer ergens aan de bak.

Alsof dat niet genoeg is, is twee jaar geleden de zus van Rutmer en Charlie overleden. Dick, de vrouw van de overleden Anouk, blijft achter met twee kleine kinderen. Hij heeft het er erg moeilijk mee en dan helpt het niet als de kinderen constant om hun moeder vragen.

alles is familie

Even ziet het er naar uit dat het alleen met de ouders van het stel goed gaat. Vader Arend de Roover en moeder Jeanette de Roover lijken erg gelukkig samen en bijna veertig jaar getrouwd. Helaas bedriegt deze schijn. De behoefte aan avontuur vanuit Jeanette doet hen besluiten ieder een eigen weg te gaan. Jeanette gaat weer daten.

De familieverhalen grijpen elk familielid aan en daarom is Alles Is Familie beter te begrijpen dan de losse verhalen van de personages in de vorige film van de makers, Alles Is Liefde. Ze leven met elkaar mee en de verhalen zijn verwoven. Het schakelen tussen de verhalen is daarom verleden tijd. Het is een film met een duidelijke rode draad die de humer van Alles Is Liefde nog wel heeft gehouden.

alles is familie

Hoewel de film soms lichtelijk absurdistisch is doordat íedereen problemen heeft binnen de familie en die problemen ook niet alledaags voorkomen, is hij toch goed te bekijken. De karakters zijn goed gespeeld en daardoor blijft de film wel geloofwaardig. Door de snelheid en de humor die de film in zich heeft, blijft het geheel luchtig en niet te zwaar behapbaar.

De extra's die er bij de fim zitten zijn onder andere de teaser van de film,bloopers, een kort stukje van de perspresentatie met Joram Lürsen die wat over de film vertelt, een soort van making of met wat familie betekent voor de cast, een filmpje over het kookboek naar aanleiding van de film, de muziekvideo van Racoon - Oceaan en als laatste de trailer van Alles Is Familie, Alleen Maar Nette Mensen, Safe Haven en Silver Linings Playbook.