Loenatik, Te Gek!

De leukste gekken van Nederland zijn weer bij elkaar! Jaren nadat kliniek Zonnedeal is opgheven, hebben alle bewoners hun plekje in de bewoonde wereld gevonden en zien ze elkaar niet meer. Alles gaat zo zijn gangetje ... Totdat ze lucht krijgen van de ontvoering van hun oude zuster. Het stel wordt weer bij elkaar getrommeld om de geliefde zuster Ten Hoeven op te sporen. Ze rusten niet voordat ze haar gevonden hebben.

Zuster Ten Hoeven mist haar patiënten van Zonnedael ontzettend. Ze is daarvoor in therapie en is op zoek naar een andere baan, maar wat moet een gerenommeerd verpleegster met een stel onopvoedbare kinderen? Die baan als nanny wijst ze dus af. Veel tijd om na te denken over wat ze wel wil met haar leven heeft ze niet, want kort daarna wordt ze een zwart busje ingesleurd en dat is het begin van een onrustige reis voor zowel zuster Ten Hoeven als de voormalige patiënten!

De locoburgemeester krijgt een telefoontje van de buurvrouw van de zuster. Ze zag de zuster in een zwart busje gesleurd worden: ze is ontvoerd! Hij gaat op zijn beurt naar Bep Brul en samen krijgen ze de oude groep van gekken weer bij elkaar. Fats, mevrouw de Haas, dokter Doolittle, de majoor en Bep Brul, ze zijn er weer! Samen gaan ze op pad om de zuster vrij te krijgen, onder leiding van de majoor. Ze overnachten in het huis van de zuster en overdag putten ze alle mogelijkheden uit om de zuster terug te vinden. Dit stelletje kennende, mondt dat uit in hilarische situaties.

In 1995 begon de VPRO met de serie Loenatik, over vijf gekken in een psychiatrische inrichting. Uiteindelijk werden er drie seizoenen van de serie gemaakt en in 2002 de afsluitende film Loenatik de Moevie. Twaalf jaar lang is het stil geweest rondom de rare personages, maar nu zijn ze terug. De kinderen van toen zijn nu volwassen en het is de vraag of het dan nog wel leuk is. Wordt het niet onzettend flauw als je jaren ouder bent? Het antwoord: het blijft absoluut leuk! Voor de volwassenen is het heerlijke herkenbaarheid van de karakters uit hun jeugdjaren. Het is over the top, maar niet zo dat het gaat storen. Het is gewoon een vervolg op wat je twaalf jaar geleden (of langer) achter je hebt gelaten. Voor de kinderen van nu is het een makkelijk te volgen verhaal over vijf gekken die hun oude zuster willen bevrijden uit de handen van de ontvoerders. Dat hier een jarenlange serie achter zit, daar hebben de kleintjes geen benul van en dat hoeft ook niet.

Het is de makers goed gelukt om de sfeer van de serie te behouden maar het verhaal wel te moderniseren naar de huidige tijd, waarin alles snel, snel, snel gaat. Mobieltjes doen hun intrede en het verhaal wordt ondersteund door snel camerawerk en veel actie, precies wat de kinderen anno 2014 willen. Dit maakt de film ontzettend geschikt om samen te kijken, want Loenatik, Te Gek! is ook daadwerkelijk voor beide generaties leuk om naar te kijken.

En ach, het verhaal is niet bijster origineel en dat het 84 minuten mag duren voor alleen een zoektocht maar een zuster, dat is van ondergeschikt belang. Een ouderwetse familiefilm met de karakters van toen en het verhaal van nu, dat is Loenatik, te gek!