Blu-ray: Blue Jasmine

Na een mislukt huwelijk met de rijke zakenman Hal (Alec Baldwin), vliegt Jasmine (Cate Blanchett) vanuit New York naar haar zus Ginger (Sally Hawkins) in San Fransisco om bij haar te gaan wonen, want Jasmine is blut. Van een perfect huwelijk op stand, gaat ze naar een doorsnee leven met doorsnee mensen. Toch heeft ze wel moeite met afscheid nemen van de luxe. Ook al heeft ze geen cent meer te makken, vliegen moet nog wel business class. Stel je eens voor, zeg.

blue jasmine

Blue Jasmine begint bij Ginger thuis. Jasmine is net aangekomen na de vliegreis en bij het zien van haar zusters huis vergaat haar de moed al: "Is dít het?" Toch stimuleert Ginger haar al snel om iets met haar leven te doen. Na wat tegensputteren accepteert ze een baantje als receptioniste bij een tandarts en neemt ze computerlessen met het plan om uiteindelijk een online studie interieurontwerpster te volgen. Zowel dat baantje als de computercursus gaan haar niet gemakkelijk af, net als mannen. Keer op keer komt ze een verkeerde tegen en tot overmaat van ramp probeert haar baas haar te zoenen. Exit baantje.

Door middel van flashbacks wordt langzaam duidelijk wat Jasmine heeft meegemaakt met Hal. De momenten van deze terugblikken zijn zorgvuldig gekozen. Als het onderwerp 'Parijs' zich aandient in de huidige tijd, komt er een tijdssprong terug naar een leugen van Hal die betrekking heeft op deze stad. Gelukkig worden de flashbacks niet verwarrend. Vrijwel altijd beginnen ze met het beeld van Hal of hun vroegere huis, waardoor duidelijk is dat we niet meer in de huidige tijd zitten.

blue jasmine

Het verhaal van Blue Jasmine is een echte tragische komedie met neuroot Jasmine in het midden. Soms praat ze in het openbaar in zichzelf, wat vermakelijke situaties oplevert. Voor deze gelegenheden heeft ze pillen gekregen, die ze dan ook gretig slikt. Wanneer het net iets beter gaat in het leven van deze vrouw, kun je er donder op zeggen dat het net zo snel weer helemaal misgaat en vele jankscènes volgen. Dit gaat de hele film zo door, eigenlijk. Op en af, op en af, en op het einde, net als je denkt dat het een happy end wordt omdat ze een welgestelde, leuke man ontmoet ... Dan laat schrijver en regisseur van de film Woody Allen haar weer vallen als een baksteen. Mocht je veel waarde hechten aan een happy end, dan is het aan te raden deze film links laten liggen. Maar als je in de bui bent voor een zielige, tragische film, is het een aanrader door het ontroerende verhaal.

Extra: trailer