Young Adult

Bij het checken van haar mail ziet schrijfster Mavis Gary (Charlize Theron) een geboortekaartje voorbij komen. Afzender: haar ex. Ze besluit haar ouderlijke dorpje ergens in Minnesota weer op te zoeken. Dit doet ze vooral om ex Buddy weer te zien en de relatie tussen hun tweeën een boost te geven. Buddy is gelukkig getrouwd en is zich van geen kwaad bewust.

young adult

Tijdens haar bezoek aan het dorpje uit haar kinderjaren doet Mavis zich beter voor dan dat ze is. Als reden voor haar bezoek geeft ze standaard 'onroerend goed-dingetje' op en de jeugdboekenserie waar ze voor schrijft loopt 'uitstekend'. Dat de serie voortijdig is stopgezet vertelt ze er niet bij.

Als Mavis in Young Adult op zoek gaat naar Buddy, komt ze oud-schoolgenoot Matt Freehauf (Patton Oswalt) tegen. Als de schrijfster haar plannen om Buddy terug te winnen aan Matt vertelt, moet hij er niks van hebben. Tijdens verwoede pogingen om Buddy weer aan zich te binden, duikt Matt dan ook overal op, tot ergernis van de vrouw. De personages in Young Adult zijn lichtelijk in hun tienerjaren blijven hangen en dat is zeer vermakelijk. De een gebruikt bijvoorbeeld nog cassettebandjes met de muziek van 'vroeger' erop, de ander verzamelt Star Wars-poppetjes.

young adult

De getrouwde Buddy moet niks van zijn ex hebben. Hij is gelukkig met vrouw en kind. Toch nodigt hij haar een keer uit om bij te kletsen en dat is een heel foute keuze: Mavis pakt zijn in plaats van zijn vinger, zijn hele hand. Hoe komt hij nu weer van haar af? Het levert plaatsvervangende schaamte op als het bord voor de kop van de hoofdrolspeelster wel erg groot blijkt te zijn.

De verschijning van hond Gucci is een raadsel. Het beestje wordt dagenlang opgesloten in een hotelkamer, zit onderweg in een handtas (waarvan de rits volledig wordt dichtgedaan) en de hond wordt alleen gebruikt als troostmiddel. Zodra Mavis weer alleen in haar auto stapt, vraag je je af waar die hond is.

young adult

Hoewel het verhaal van twee (ex-)geliefden die elkaar sinds de middelbare school niet meer gezien hebben niet origineel is, is Young Adult wel mooi gemaakt. Het verhaal is overtuigend en goed geacteerd, de rode draad duidelijk en humoristisch. Heel veel vaart heeft het niet, maar toch kabbelt het lekker gemoedelijk voort. Alles bij elkaar maakt het de film prettig om te zien. Ook het gebruik van herhalingen in een soort déjà vu heeft effect. Je ziet een paar keer bijna hetzelfde beeld, bijvoorbeeld als Mavis in bed ligt, wat heel goed werkt.

young adult

Gelukkig staan er op de dvd ook nog wat extra's. Commentaar van Jason Reitman, Eric Steelberg en Jason A. Blumenfelt, het ontleden van een scène, wat een soort verkapte making of is, en de deleted scenes. Vooral de making of is een aanrader om te kijken. Het commentaar is leuk om even doorheen te klikken en de deleted scenes zijn prima te doen om even te kijken als je je verveelt.