The Kingdom of the Oceans

The Kingdoms of the Oceans neemt de kijker mee naar de uithoeken van de onderwaterwereld. Resultaat van deze reis zijn indrukwekkende beelden die nog lang in het geheugen zullen ronddwalen.

Wat direct opvalt aan de film zijn de haarscherpe beelden. Sommige beelden zijn honderen meters onder water opgenomen en toch is alles zeer duidelijk in beeld gebracht. De nieuwste techniek op het gebied van filmmaken is gebruikt om een unieke kijk te geven diep in de oceanen.

Daarnaast is er ontzettend veel werk in gestoken, de opnames duurden in totaal ruim zes jaar en dit betaalt zich uit in het feit dat de zestig locaties die zijn opgenomen zich van de beste kant kunnen laten zien. In totaal zijn er vier afleveringen geschoten. De eerste heet De blauwe oceaan en gaat vooral over het leven diep in de oceaan. De tweede episode gaat over Zand en Bos, de derde gaat over het Leven in het rif en de laatste aflevering gaat over de terugkeer naar de zee. Voor mij sprong aflevering drie er bovenuit. Het koraal ziet er indrukwekkend en het feit dat het de laatste jaren zwaar onder druk staat maakt het des te imposanter.

Filmmaker Jaques Perrin heeft met Microcosmos, Winged Mgration (die als extra bij is gevoegd aan deze dvd-set) en Oceans al eerder naam gemaakt in de filmindustrie. Zelf vindt hij The kingdom of the Oceans de kroon op zijn werk en deze set mag deze titel met eer dragen. Het is een set waarin zo veel moois uit de natuur te zien is waar wij in het dagelijkse leven nooit zicht op hebben. Het neemt je mee naar alle uithoeken van de wereld en laat alle exotische dier- en koraalsoorten zien die er in de zee leven.

The Kingdom of the Oceans is een dvd-set die iedereen eigenlijk gewoon eens zou moeten zien. Het is een set waar je dingen krijgt te zien die je waarschijnlijk nooit in het echt krijgt te zien, maar die zo indrukwekkend en mooi zijn en wat steeds schaarser wordt. Het is een set die je dieren en koraal laat zien waarvan je het bestaan niet eens wist en neemt je mee naar de meest prachtige plekken ter wereld.