Boek: Samar Yazbek - Onder Vuur

In maart 2011 breekt de opstand in Syrië. Schrijfster Samar Yazbek zit midden in deze opstand en besluit om direct een dagboek bij te houden over deze ingrijpende gebeurtenis in haar leven. Het resultaat heet Onder Vuur.

Het verhaal van Yazbek is geen gewoon verhaal. De Syrische loopt mee in de opstand en is getuige van veel geweld. Daarnaast probeert ze in contact te komen met gevangenen, andere opstandelingen en het gewone volk in Syrië wat zwaar onder de opstand te lijden heeft. Ondanks dat de opstand in eerste instantie zijn vruchten lijkt af te werpen, laat Assad zich niet onbetuigd en stuurt een groot leger naar Damascus.

Het verhaal eindigt wanneer Yazbek samen met haar dochter het land moet verlaten. De Syrische moet voortdurend vrezen voor haar leven en de druk die op haar komt te staan is bijna onmenselijk. Ze vlucht uiteindelijk samen met haar dochter naar het buitenland om vervolgens met het boek Onder Vuur internationale erkenning te krijgen en onder andere de Pinter Prize in Engeland en de Oxfam Novib/PEN Award in Nederland in de wacht te slepen.

Het verhaal van Yazbek geeft de opstand die al ruim twee jaar het nieuws domineert een gezicht. Het toont aan wat een dergelijke gebeurtenis met mensen doet en hoe lastig het is om hiermee om te gaan. Niet alleen het verhaal van de schrijfster spreekt tot de verbeelding. Ook de verhalen die ze optekent uit de mond van gevangenen en de mensen om haar heen laten zien dat zij, ondanks dat ze een heel zwaar leven leiden, zich niet uit het veld laten slaan en stuk voor stuk werken om de toekomst er rooskleuriger uit te laten zien.

Onder Vuur is een boek dat tot de verbeelding spreekt. Het neemt je mee in een van de gevaarlijkste gebieden ter wereld op het moment en laat zien wat een dergelijke oorlog met mensen doet. Yazbek weet het uitstekend te verwoorden en heeft de onderscheidingen die ze voor het boek heeft ontvangen dik verdiend.