Red State

Wanneer drie jongeren op een online seksadvertentie reageren hebben ze nog geen flauw idee wat hun te wachten staat. Ze komen uiteindelijk in een val terecht van een sekteleider die leeft van de sadistische en dodelijke spelletjes.

Alhoewel bovenstaand verhaal wellicht klinkt als het begin van een retespannend verhaal, valt het in de praktijk vies tegen. Qua verhaal is er eigenlijk weinig niveau terug te vinden en is de hele film heel laagdrempeling. Het begin gaat over dodelijke spelletjes en een sekteleider die van plan is de wereld te veranderen, maar het blijft verder eigenlijk vrij braaf zonder echt aan de verwachtingen te voldoen. Geweren en wapens zijn volop terug te vinden in de film, maar het verhaal wat in het begin zeer aardig was zwakte al heel snel af tot een flinderdun verhaal wat als dekmantel voor alle hersenloze actie wordt gebruikt.

De namen die voor de film gestrikt waren logen er niet om. Met onder andere Melissa Leo en Kerry Bishé was de cast zeer aardig. In de film zelf voldoen echter niet alle acteurs ook aan die verwachtingen. Vooral John Goodman valt in deze film door de mand als acteur en laat zien totaal niet geschikt te zijn voor de rol als Joseph Keenan. Daartegenover stond Melissa Leo die als Sara een prima rol speelt.

Ook regisseur Kevin Smith bewijst zichzelf met deze film geen goede dienst. Smith heeft in het verleden met Dogma en Clerks al wat middelmatige tot zeer slechte films geproduceerd en weet ook met deze film totaal geen potten te breken. Het is veelzeggend dat een regisseur met een dergelijke cast niet tot een degelijke film weet te komen.

Al met al is Red State een film die niet gebracht heeft wat er vooraf van verwacht werd. Aan de cast kan het zeker niet hebben gelegen, die was prima in orde. Het is echter het zwakke verhaal en de regisseur die de film de das om hebben gedaan. Het verhaal wat vooraf nog interessant klonk eindigde als een absurde film vol geweren en met een halfbakken verhaal.