Marley

Bob Marley's nummers blijven over heel de wereld populair ondanks dat de nummers al meer dan dertig jaar oud zijn. Wat is het geheim achter dit succes? Kevin Macdonald zocht het in de film Marley uit.

De film begint bij een Bob die zeer jong is. Hoewel dat over de jeugd van Marley zeer weinig bekend is, heeft Macdonald toch wat verhalen weten op te duikelen. Zijn moeder en toenmalige vrienden vertellen hoe Bob zijn geboorteplaats Nine Mile verliet om zijn heil in het grote Kingston's Town te gaan zoeken. In deze stad ontstond de liefde voor muziek en richtte hij The Wailers op. Tegelijk creëerde hij een unieke sound die in geen enkele categorie was te verdelen, de reggae was ontstaan. Naast deze muzikale ontdekking sloot Bob zich ook aan bij het rastafarigeloof.

Het belangrijkste uitgangspunt van Bob was altijd dat bezittingen er niet toe deden. Haaks daarop staat het feit dat hij wel wereldwijd door wil breken en als de kans zich dan voordoet om door Europa te toeren, grijpt hij die kans met beide handen aan. Vanaf dan begint reggae zich als een lopend vuurtje te verspreiden. Als de bandleden het te koud vinden in Engeland beslist Marley om ze terug te sturen naar Jamaica en ze plaats te laten maken voor een nieuwe band.

Het nadeel van deze film is dat hij ruim tweeënhalf uur duurt. Dat zorgt voor een langdradige film, maar Macdonald heeft wel voor flink wat afwisseling gezorgd. Als je ziet wat deze Jamaicaan allemaal veroorzaakt heeft en wat hij allemaal heeft beleefd, is het moeilijk te begrijpen dat Marley slechts 36 jaar oud was toen hij overleed aan kanker.

Resultaat van de onderzoeken van Macdonald is een intrigrerende documentaire waarin veel nummers en beelden worden getoond die nog onbekend waren voor het grote publiek. Daarnaast krijg je door de interviews met intimi van Bob een goed kijkje in de jeugd van de zanger. Enige nadeel aan de DVD is dat het een hele lange zit is.