Dragon's Dogma
Gespeeld op PS3, ook beschikbaar op Xbox 360
Dragon's Dogma is een open world RPG van Japanse makelij en er werken nogal wat bekenden aan mee. Op papier zou het dus één van de tofste games van het jaar kunnen worden voor RPG-fans, maar helaas pakt het niet helemaal goed uit en is de game niet voor iedereen weggelegd.
Over het algemeen zijn er twee soorten RPG's, Westerse en Japanse. De Westerse RPG's kennen vaak een grote open wereld met een fantasierijke setting met draken, tovenaars en grote kastelen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan Skyrim die als een blauwdruk voor Westerse RPG's gezien kan worden. De Japanse RPG's daarentegen zijn vaak lineair en kennen een turnbased gevechtssysteem. In de hoofdrol zien we vaak jonge mannen aan het eind van hun tienerjaren en de bekendste naam in dit genre is natuurlijk Final Fantasy.
Dragon's Dogma is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. Het is namelijk een open wereld RPG maar is gemaakt door een Japanse developer. Capcom heeft met een aantal bekende namen in de gameswereld (onder anderen invloedrijke developers van Devil May Cry en Resident Evil) Dragon's Dogma ontwikkeld. De Japanse invloed zit 'm dan ook vooral in de gevechten waar we later op terugkomen. In eerste instantie is de opzet dus een Westerse RPG.
De game begint na een zeer uitgebreide character creation in een rustig dorpje dat ineens aangevallen wordt door een draak. Iedereen is in paniek, maar jij pakt je zwaard op en rent als een dolle richting de draak. Helaas voor jou is hij te sterk voor je en neemt 'ie ook nog even jouw hart uit je borstkas om er vervolgens even lekker van te smullen. Als je weer bijkomt blijk je de Chosen One te zijn en trek je de wijde wereld in om wraak te nemen op deze onvriendelijke draak.
Kies je pionnen
Een draak versla je niet zomaar en alle hulp is natuurlijk welkom. In Dragon's Dogma komt de hulp van zogenaamde Pawns, zielloze wezens die eruitzien als mensen. Je krijgt één persoonlijke Pawn, en je kunt er nog twee gewone naast inhuren zodat je totaal met vier personages op pad gaat. De Pawns komen uit een andere dimensie jij als Chosen One bent daar mee verbonden. Het geheel is nogal vaag en onduidelijk, maar biedt net genoeg verhaal om het geheel bij elkaar te houden.
Je kunt zelf kiezen welke Pawns je in je team wil hebben en daarmee kun je ook kiezen welke jobs de Pawns hebben. Daar ikzelf een fighter was, en mijn hoofd-Pawn een mage koos ik vaak voor een archer en een fighter om me te vergezellen. Voor mijn gevoel een mooi gebalanceerd team, maar iedereen is vrij in het kiezen van de jobs en Pawns.
De missies die je krijgt tijdens je avontuur variëren van 'dood X konijnen' tot 'onderzoek locatie A' waarbij de verschillende missies weer kunnen leiden tot meer missies. De missies worden allemaal bijgehouden in je logboek en markers op de map tonen de locatie van je huidige hoofdmissie. Het vervelende is alleen dat het menu niet handig is en dat niet altijd duidelijk is welke missie nou de volgende missie in het hoofdverhaal is.
Bij de volgende afslag, links aanhouden
Er zijn twee menu's in de game. Via select roep je het itemmenu op zodat je onderweg een healthpotion kunt gebruiken en via start roep je het hoofdmenu op. Via dit hoofdmenu kom je onder andere bij je logboek en de plattegrond van het gebied. Het was makkelijker geweest als de plattegrond direct onder bijvoorbeeld select zou hebben gezeten omdat de kronkelende bospaadjes soms echt een doolhof vormen en je geen idee hebt of je links of rechts moet afslaan op een kruising.
Je hebt ook helemaal geen idee over de afstanden op de map. Hemelsbreed kan het een klein stukje lopen zijn maar je kunt niet echt afsnijden vanwege het gevaar buiten de paden. Op het pad blijven betekent vaak helemaal omlopen. Het ontbreken van een gewone fast travel-optie is een groot gemis. In plaats daarvan moet je aan de slag met speciale kristallen die uiteraard niet voor het oprapen liggen.
Een belangrijk deel van een RPG is uiteraard de combat. In de basis is het 'gewoon' een action RPG waarbij je zo vaak mogelijk op X ramt om maar zo veel mogelijk op je vijand in te rammen. Helaas red je het hier niet mee en is zelfs het eerstvolgende dorp niet te bereiken. Verdediging en gestructureerd aanvallen is een echte must voor iedereen die wil overleven. De vijanden vallen vaak in groepen aan en je aandacht moet je verspreiden over alle vijanden aangezien ze allemaal levensgevaarlijk zijn.
In het bos zijn de wilde dieren
Bovendien komt daar nog eens bij dat je vooral niet van het pad moet gaan omdat de vijanden in het bos nog eens vele malen sterker zijn. Natuurlijk liggen 20 meter verderop wel meer goodies dan op de hoofdwegen tussen de dorpen, maar kijk niet vreemd op als je overvallen wordt door een groep wolven die je in drie tellen opgevreten heeft.
Deze hoge moeilijkheid haalt, voor mij in ieder geval, een groot deel van het plezier weg. In een open wereld RPG is het heerlijk om overal heen te kunnen en van de standaard wegen af te wijken om te ontdekken wat de wereld je te bieden heeft. Als je dan telkens in de pan gehakt wordt omdat je twee meter te ver bent gelopen is enorm frustrerend. Natuurlijk horen er her en der grote en sterke vijanden rond te lopen, maar niet zoals in Dragon's Dogma.
's Nachts is het trouwens helemaal erg, dan komen er nog meer gevaarlijke vijanden tevoorschijn en maak je helemaal weinig kans om te overleven. Het is dus erg belangrijk om je missies en reistijden goed te plannen voordat je de veilige dorpen en steden verlaat. Anders wordt het letterlijk je laatste dag in de wereld van Dragon's Dogma.
Conclusie
In de weken voorafgaand aan de release werd ik steeds enthousiaster over Dragon's Dogma. De hype werd groter en groter doordat Capcom steeds kleine dingen liet zien uit de game die erg tof waren. Na de demo las ik ook vaak positieve kritieken en ik wist zeker dat Dragon's Dogma de volgende epische game zou zijn nadat ik eerder The Witcher 2 had uitgespeeld.
Helaas heeft de game niet aan mijn verwachtingen kunnen voldoen. Dit komt misschien deels door mijn eigen hype, maar ook zeker doordat de game zo ontiegelijk hard is voor de gamer. De sterke vijanden en het feit dat je niet altijd voor het donker thuis kunt zijn zorgen gewoon voor een dodelijke afloop. Een ontzettend dubbel gevoel omdat de ideeën van de game uitstekend zijn. Fans van Dark Souls zou ik overigens wel direct aanraden deze game te gaan spelen!
Pluspunten | Minpunten | Cijfer |
Constant gevoel van angst en spanning | Heel erg moeilijk | 6 |
Uitgebreide personalisatiemogelijkheden | Menustructuur had eenvoudiger gekund | |