Diablo III

Gespeeld op Windows, ook verkrijgbaar op Mac OS

Diablo is de franchise die het hack & slash-genre elke keer weer naar een nieuwe hoogte stuwde. De verwachtingen rondom Diablo III waren dan ook torenhoog. Zou Blizzard Entertainment dit vervolg nog beter kunnen maken? Het leek een onmogelijke taak, natuurlijk waren er problemen met het dupen, het kopiëren van items en de tig bossruns die iedereen deed om maar die ene item te krijgen om een nieuwe build te proberen, maar zoveel mis was er niet met Diablo II. In plaats van makkelijk scoren door snel een derde deel te maken heeft de ontwikkelaar bijna elk aspect van het vorige veranderd. En dat is moedig, want de fans zijn erg kritisch, dat bleek al na de eerste screenshots, waarop "you are making World of Warcraft in the Diablo universe" de grootste kritische noot was. Na tienduizenden klikken is in ieder geval duidelijk: die kritiek was onterecht.

Header

Grafisch is het derde deel heel erg veranderd. De makers hebben al het commentaar gelezen en een gulden middenweg gevonden. De 2D-wereld heeft plaatsgemaakt voor een heuse 3D-variant. Het grote voordeel daarvan is de resolutie. Het vorige deel speelde je in 640x480 en later 800x600, maar meer kon niet. Nu is de resolutie te schalen naar hartenlust, zodat je veel meer overzicht krijgt. De systeemeisen liggen laag, zodat ook de wat mindere machines het spel toch nog prima draaien. De mensen met beestachtige game-pc's hebben helaas niet de mogelijkheid om extra grafische pracht aan te zetten. Er had best nog meer in kunnen zitten, maar de huidige graphics zetten de sfeer goed neer. Het gesloopte Tristram in de mist en de tropische oase zijn sprookjesachtig mooi. Over de filmpjes kan ik kort zijn: wow. En dan bedoel ik niet World of Warcraft.

Diablo IIIDiablo III

Item fever

Diablo III heeft als grootste troef iets wat itemkoorts heet. De monsters en schatkisten laten allemaal items vallen. Normale items laat je meestal liggen, maar de magische en de nog betere soorten zijn altijd de moeite waard om op te pakken en te onderzoeken. Magische blauwe items zijn in dit deel heel sterk, vaak sterker dan de betere typen zoals rares en legendarische items. Blizzard heeft al aangekondigd dit recht te gaan trekken in een toekomstige patch, want nu lijken de op papier betere soorten eigenlijk maar zwak.

De koorts komt van de eigenschappen van deze items. Je blijft zoeken naar net die ene betere eigenschap, op bijvoorbeeld je helm, die je levenspunten of schade verhoogt. Je personage is nooit af, want je blijft items vinden die beter zijn, in een level of in het veilinghuis. Tot nu toe kun je voor ingame goud op door andere aangeboden spullen bieden. Het echte geld zal binnenkort kunnen gaan rollen. Het blijft dus nog gissen hoe de game-economie zal lopen als dat geïntroduceerd is, het gevaar is dat de echt goede items alleen voor echt geld te koop worden aangeboden.

Diablo IIIDiablo III

Skillz, i haz them

Het grote nadeel van Diablo III zijn mogelijkheden met builds. Er zijn tientallen skills met ieder weer variaties door runes, maar waarom alle schade gebaseerd wordt op je wapen is me een raadsel. Wat gebeurt er nu: mensen kopen zich de hogere moeilijkheidsgraden in, want alles is op te lossen door sterkere wapens te vinden. Omdat de hogere moeilijkheidsgraden te lastig zijn met middelmatige items kun je zelf lastig op zoek en zoek je je heil maar in het veilinghuis. Het zelf bij elkaar sprokkelen van je build is bijna onmogelijk, want ook een tovenaar moet een goed wapen hebben om de spreuken effectief te laten zijn op nightmare en hoger.

Even wennen is ook dat je zonder een centje pijn je skills kunt omwisselen. Toegegeven, in sommige situaties is de makkelijke oplossing om even snel je build te veranderen, maar de charme van het oplossen met keuzes die je eerder gedaan hebt wordt zo de nek omgedraaid. Ik heb het gevoel dat ik geen keuze maak, want ik kan toch weer wisselen. Omdat je de skills allemaal kunt uitproberen, ga je het spel waarschijnlijk niet vanaf het begin opnieuw spelen met dezelfde klasse. Dat maakte het vorige deel dat je steeds weer opnieuw begon, zodat je eens een hele andere build vanaf het begin meemaakte. Fijn is wel dat je geen punten verspilt in skills die je eigenlijk niet wil gebruiken, het grootste probleem van het vorige deel. Ik had alleen liever gezien dat het een permanente keuze was, om zo de klasse ooit nog eens opnieuw te beginnen en opnieuw te ontdekken.

Diablo IIIDiablo III

Diehard hardcore

Het bedenken van builds, het uren rekenen met skills, items en huurlingen, is de nek omgedraaid. En toch vermaak ik me prima. Na je eerste personage naar level 10 te hebben gevochten kun je kiezen voor een oude bekende modus uit het het tweede deel: hardcore. Normaal gesproken gaat je personage niet dood. Als de vijand je verslaat, kost het je wat geld om je items te repareren, maar je gaat vrolijk door en probeert diezelfde vijand alsnog weg te vagen. Hardcore vergt veel meer concentratie, want dood is dood. Weg items, weg personage, opnieuw beginnen in het eerste hoofdstuk op de laagste moeilijkheidsgraad. De items in je stash blijven, zo ook de upgrades van stash, smid en juwelier. Dus het is niet echt alles kwijt, op je items die jij en je huurlingen droegen tijdens het sterven en de tijd die je er al in hebt gestoken na. En dat laatste is erg pijnlijk. Spelen in hardcore geeft die extra angst, de angst dat je opnieuw moet beginnen. Het vergt een andere speelstijl. Voorzichtiger, veiliger en veel intensiever. Mijn hart heeft vaak genoeg even een sprongetje gemaakt als ik bijvoorbeeld opeens bevroren en wel enkele mortars op hell langs zag komen. Niet goed opgelet, dus eigen schuld, maar op dat moment kijk je alleen maar naar je levenspunten en het moment dat je weer ontdooid bent om heel snel te maken dat je veilig wegkomt.

Error 37

Error 37

Nu het grootste probleem van Diablo. Singleplayer speel je ook online. En als je bovenstaand plaatje ziet betekent dat eenvoudigweg niet spelen. Al wil je niet chatten, in public games of met vrienden spelen, ze eisen dat je online gaat. Op zich niets mis mee, maar zorg dan wel dat je online kunt. Dat er op de releasenacht een ongekende drukte is, is te begrijpen. Maar twee weken na release zijn de Europese servers soms juist in de avond plat, wanneer mensen na een dag studeren of werken eindelijk kunnen spelen. Nu is het mogelijk om een account op een Aziatische of Amerikaanse server op te zetten, maar dan heb je jouw opgebouwde personages niet, want die servers zijn niet met elkaar verbonden. De support van Blizzard is normaal prima, maar het lijkt alsof we in Europa een Diablo III-vloek hebben gekregen. Blizzard mag eens gaan investeren hier, want blijkbaar zijn wij het continent met de meeste problemen. Als consument koop je geen spel om in de avond errors bij het inloggen te zien, zeker als je even solo door het spel wil lopen.

Diablo III is een topgame, telkens log ik weer in om met gevaar voor eigen virtueel leven toch die items te gaan zoeken. De builds en herspeelbaarheid zijn wel verminderd, ik zie mijzelf dit niet over tien jaar nog wekelijks spelen. Misschien is het de leeftijd, andere interesses of het hebben van een echt leven, maar het hellevuur brandt niet zo hard meer als vroeger waar ik tot diep in de nacht bezig was in de wereld van Sanctuary. Om in de ochtend weer een raar idee te krijgen voor een creatieve build en erop door ging rekenen met calculators. Dat gevoel mis ik, maar gelukkig hebben ze achievements, zodat ik nieuwe doelen heb om te behalen. Daar ben ik nog wel maanden zoet mee, voordat ik op hardcore de credits op inferno voorbij zie rollen. Een nieuw doel dus, maar geen meerjarenplan. Houd je van hack & slash? Waarom lees je dit nog, start Diablo III op, hoop dat je kunt inloggen, en ga spelen. Alleen je muis krijgt er spijt van. Het cijfer had hoger kunnen uitvallen, maar de serverproblemen zijn iets te hardnekkig om ze te scharen onder opstartproblemen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Verslavend - Alles staat of valt met items   8
+ Toegankelijk voor nieuw publiek    - Geen reden om dezelfde klasse te pakken