Boek: Leon van Zomeren - Romeo Delta

Jed Stryker is een sportieve jongen met talent voor American Football. Wanneer hij op het punt staat om naar Amerika te vertrekken om daar een toekomst in de sport op te bouwen, raakt hij zwaar geblesseerd. Tot zijn grote verdriet zal hij nooit meer op hoog niveau kunnen spelen en besluit op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Die vind hij: een baan als marinier. Het boek Romeo Delta vertelt zijn verhaal.

Marinier worden is iets wat niet voor iedereen weggelegd is. Hij begint de opleiding met enkele tientallen anderen, maar uiteindelijk halen slechts zes de eindstreep… Niet vreemd gezien alle ontberingen die de mariniers in opleiding meemaken. Speedmarsen maken van kilometers lang, na luttele uren slaap gewekt worden met rookbommen, blikvoer eten, zware bepakkingen meesjouwen en keiharde trainingen volgen. Dat allemaal onder leiding van een sergeant en korporaal die een elitegroep willen afleveren. Daarbij wordt iedere aspirant-marinier zowel fysiek als geestelijk gekleineerd. Alles is geoorloofd om het kaf van het koren te scheiden.

Jed raakt tijdens de opleiding bevriend met Owen en samen slepen ze elkaar door alle ongemakken heen. Maar ook in hun vrije tijd kunnen ze goed met elkaar overweg. Zo belanden ze samen in een hoerentent in Rotterdam en gaan ze behoorlijk los tijdens een vakantie op Salou. Daarna moeten ze er nog even flink tegenaan, maar uiteindelijk halen ze samen de finish.

Jed vertrekt drie jaar later naar Bosnië waar hij deel uit maakt van een geheime NAVO-missie. Zijn doel is om twee militairen die verdacht worden van oorlogsmisdaden te ontvoeren. Alle ellende uit de opleiding heeft hij nodig tijdens deze levensgevaarlijke opdracht. Eindelijk kan hij laten zien dat hij zich met recht een marinier mag noemen.

Het verhaal is pakkend en bijzonder interessant, want wie wil er nou niet weten hoe het er aan toe gaat achter de muren van een kazerne of in het oorlogsgebied? In grote lijnen leest het boek prima weg, alleen de vele afkortingen die in het verhaal gebruikt worden leiden regelmatig af. De betekenissen hiervan zijn achterin het boek geplaatst en niet onderaan de pagina, waardoor je steeds moet bladeren om het te snappen. Ook is het deel waarin de missie beschreven wordt vrij karig ten opzichte van de opleiding.

Leon van Zomeren is de schrijver van het boek en zelf oud-marinier. Zijn eigen ervaringen zijn dan ook de leidraad geweest voor het verhaal. Het geeft een uitgebreid en ongecensureerde blik in de keuken van het Nederlandse leger. Voor wie de ambitie heeft om zich aan te melden als marinier is het aan te raden eerst dit boek eens grondig te bestuderen en daarna de beslissing te nemen of je (on)geschikt bent!