DVD: jOBS

Een van de mensen die een grote stempel op ons huidige moderne leven heeft gedrukt is Steve Jobs. Als mede-oprichter van Apple stond hij aan de basis van onder andere de iPhone, iPad en iPod. In 2013 verscheen de film jOBS, waar men al mee bezig was toen Steve Jobs onder behandeling stond voor alvleesklierkanker. Het eindresultaat heeft hij nooit kunnen zien, want hij overleed op 5 oktober 2011.

Wat meteen in het oog springt is de keuze voor de hoofdrolspeler: Aston Kutcher. Precies, de acteur die vooral bekend is om rollen in komedies. Maar al snel wordt duidelijk waarom hij de rol van Jobs gekregen heeft: hij lijkt behoorlijk op de jonge Steve. Wat dat betreft is de casting sowieso erg goed gedaan, zoals te zien is aan het einde van de film waarbij foto’s van de daadwerkelijke hoofdfiguren uit de film de revue passeren.

Dan de film zelf: Het begint allemaal met de presentatie van de iPod. In de kenmerkende zwarte coltrui en spijkerbroek presenteert Jobs het apparaat aan zijn werknemers. Het genie heeft weer een revolutionair apparaat bedacht waar de wereld op heeft zitten wachten. Er volgt gejuich en applaus terwijl Jobs de menigte overziet.

Dan gaan we terug in de tijd. Steve Jobs werkte voor Atari en samen met collega en vriend Steve Wozniak knutselden ze aan computers. Waar ”Woz” het doet voor de lol, ziet Jobs al snel in dat er geld te verdienen valt. Hij ontwikkelt zich tot een keiharde zakenman en legt de basis voor het imperium dat Apple heet. De successen blijven komen, maar de persoonlijkheid van Jobs zorgt voor onvrede in het bedrijf. Wozniak vertrekt en enkele jaren later wordt Jobs zelf het bedrijf uitgewerkt. Vanaf het moment dat Jobs Apple verlaat gaat het snel. Binnen no-time zijn we van 1985 in 1996 en wordt Steve interim CEO bij Apple. Hij komt weer aan het roer te staan van ”zijn” bedrijf en is al snel weer het genie waar alles om draait.

De film gaat dan ook meer over Jobs’ periode bij Apple, dan over zijn leven zelf. Daarvoor ontbreekt een aantal belangrijke gebeurtenissen, zoals het oprichten van zijn bedrijf NeXT en zijn periode bij Pixar. Ook op persoonlijk gebied is er een hoop gebeurd wat niet in de film te zien is. Zo erkent hij zijn dochter niet, maar woont ze wel bij hem in huis op het moment dat hij terugkeert naar Apple. Wat er tussendoor gebeurd is, moet je zelf maar invullen.

Het leven van Steve Jobs kun je moeilijk in twee uur film samenvatten. Wie de officiële biografie (geschreven door Walter Isaacson) gelezen heeft, zal de nodige gaten in het verhaal ontdekken. Ook de beruchte woedeaanvallen die als een rode draad door het boek lopen, komen maar mondjesmaat voor in het verhaal. jOBS is dan ook een aardige poging, maar het had zoveel meer kunnen zijn.