World of Warcraft: Cataclysm
Snakes... why'd it have to be snakes
Voor de high-level spelers die vooral
dungeons en raids willen doen is de verhoging van de level cap naar
85 natuurlijk van belang. De vijf levels brengen vijf nieuwe gebieden
met zich mee die allemaal zeer uniek zijn qua ontwerp. Voor level 80
karakters is er de keuze uit Vashj'ir, wat zich geheel onder water
bevindt, en Mount Hyjal, de locatie van de World Tree uit Warcraft
III. Het feit dat Vashj'ir geheel onder water ligt, is een unicum voor WoW. Blizzard heeft dit slim aangepakt. Al snel na aankomst krijg
je de mogelijkheid om sneller te zwemmen en niet te hoeven ademen, en
krijg je een zeepaard om nog sneller rond te reizen, speciaal voor
dat gebied. Visueel is het een pareltje. Mount Hyjal is mogelijk het
meest epische gebied uit het hele spel, dat jou betrekt in het
gevecht tussen de druïdes, geleid door Malfurion en Ysera, en de
Twilight's Hammer cult, Deathwing's aanhang. Van de overige zones,
Deepholm, Uldum en Twilight Highlands, is Uldum het meest
interessant. Dit Egyptisch getinte gebied staat bol van verwijzingen
naar Indiana Jones en voelt qua sfeer het meest uniek van alle zones.
Eenmaal op level 85 begint de endgame, voor velen waar het spel om draait. Door dungeons te doorlopen, voornamelijk op Heroic-modus, vergaar je gear om jezelf 'raid-klaar' te maken. De Heroic-dungeons zijn een stuk moeilijker dan de meeste spelers gewend zullen zijn. Zelfs als je allemaal Heroic-gear hebt, is het geen eitje en zal tactiek en teamwork van belang zijn. Het is voor de endgame dan ook onontbeerlijk om in een leuke en goede Guild te zitten. Met behulp van de dungeon finder, waarmee groepen voor dungeons worden samengesteld, is het mogelijk om alles in je uppie te doen, maar dat leidt voornamelijk tot frustratie. Met een gezellige groep 'guildies' heb je meer lol en waarschijnlijk meer succes. Zeker voor raiden is dit bijna een vereiste. Blizzard lijkt te erkennen dat Guilds voor veel spelers van groot belang zijn en heeft dan ook het nieuwe guild-leveling systeem toegevoegd. Door samen met guild-genoten dungeons of raids te doen en achievements te behalen vergaart de guild experience. Met elk nieuw level worden er nieuwe 'perks' en voorwerpen vrijgespeeld. Denk aan extra experience voor alle guildleden, mounts en pets voor bepaalde achievements en dat soort dingen. Het is een fantastische reden om trouw te zijn aan jouw Guild.
Merely a setback
Voor fans van player-versus-player is
er een geheel nieuwe zone, Tol Barad, waar om de zoveel uur strijd
geleverd wordt door de Horde en de Alliance. Het doel is om het fort
van Tol Barad te veroveren of te verdedigen, en de winnaar krijgt
toegang tot een unieke raidbaas, net als in Wintergrasp in Wrath of
the Lich King. Ook zijn er nu Rated Battlegrounds naast de Arena's,
waar spelers op hoog niveau tegen elkaar kunnen strijden voor faam en
beloningen.
Een nieuwe profession, Archaeology, is
toegevoegd voor spelers die zich ernstig vervelen of iets te doen
moeten hebben terwijl ze wachten op de dungeon finder of
battleground-queue. Met Archaeology kun je relikwieën vinden van
elke beschaving, maar de toegevoegde waarde hiervan is nihil. Door
naar bepaalde gebieden af te reizen en een spelletje 'warm of koud'
te spelen vind je delen van deze artefacts, die je na het vinden van
X aantal fragmenten kunt samen stellen. Pas als je de tijd hebt
geïnvesteerd om Archeaology helemaal op te levelen kun je er
werkelijk nuttige dingen uit halen, en dit is dan ook nog eens op
basis van geluk. Je hebt namelijk geen invloed op welk artefact je
toegewezen krijgt, dus als je die paarse loot wilt zul je het heel
veel moeten grinden. Door de willekeurigheid en de tijd die je kwijt
bent aan reizen is dit allerminst een interessante bezigheid.
Maar zo houdt Blizzard iedereen bij
zich, want als ze het bedenken zijn er altijd wel mensen die het
bereid zijn om te doen. Dit is Cataclysm, en World of Warcraft:
something for everybody. Voor mensen die alleen maar willen levelen
om de gebieden en verhalen te zien is deze reis leuker en
gevarieerder dan ooit, of je nu een nieuw of oud ras kiest. Voor
de fans van dungeons en raids is er voorlopig genoeg te doen, en je
kunt er donder op zeggen dat er nog zeker twee of drie patches komen
met nieuwe endgame-content, zoals met de vorige uitbreidingen.
Conclusie
Voor PVP-fanaten, voor grinders, voor
casual spelers, voor iedereen biedt WoW een hele hoop. Cataclysm is
hier het hoogtepunt van: toegankelijker dan ooit, met meer variatie
dan enig andere MMO. Het toont enorme lef om eigenlijk alles waar WoW
in 2004 mee uitkwam uit het raam te gooien en te vernieuwen, maar het
heeft bijzonder goed uitgepakt. Letterlijk alles aan het spel is beter dan voorheen. Zo'n zet kan alleen maar beloond worden
met de hoogste onderscheiding.
Pluspunten |
Minpunten |
Cijfer |
+ Fantastische nieuwe zones |
-Sociaal leven kán eronder lijden |
10
|
+ Voor ieder wat wils |
||
+ Verhaalvertelling enorm verbeterd |