Costume Quest

Gespeeld op de Xbox 360, ook verkrijgbaar op de Playstation 3

De Halloween-traditie van trick-or-treat is er bij ons Nederlanders niet met de paplepel ingegoten, maar in Amerika gaat ieder kind 's avonds op 31 oktober verkleed de straten op om bij zijn buren aan te bellen en te vragen om een 'trick' of een 'treat'. Rond dit concept heeft Double Fine Costume Quest gemaakt, die speelt als een soort mix van Pokémon en Final Fantasy. Is het een trick of een treat?

Als jongen of meisje begin je het spel met je broertje of zusje om snoep te gaan halen. Maar wat blijkt, achter sommige deuren wachten geen vrolijke volwassenen met snoep, maar monsters die al het snoep willen stelen voor hun schimmige doeleinden. De monsters zien jouw broertje of zusje aan voor een overheerlijke lekkernij en het is jouw taak om hem of haar terug te vinden voordat je ouders er achter komen dat er wat loos is.

Trick or Treat!

Om zover te komen moet er echter eerst een hoop zoetigheid verzameld worden. Pas als alle huizen van hun kandij beroofd zijn gaat de poort naar het volgende gebied open, dus ga je in je kartonnen robotpak langs deuren om je zakje te vullen. Dit is min of meer Double Fine's invulling van de 'random encounters' die vele RPG's kennen. Bij het aankloppen op een deur wordt je begroet door een mens ofwel een monster. Als het een mens is krijg je een grappige opmerking en een handvol snoep, als het een monster is zal je de snoepjes
moeten bevrijden van hun vieze groene handen.

De gevechten zijn de dromen van elk klein kind dat ooit de Halloween-traditie heeft gevierd. In plaats van een kleine uk in een pak van karton en aluminiumfolie ben je écht een gigantische robot die raketten kan schieten, of een ridder met een zwaard en schild. In totaal zijn er elf van dit soort kostuums te vinden in de game, en de helft van de lol is om te zien hoe deze eruitzien in de gevechtsscenario's. Het is verleidelijk om ze allemaal op te noemen, maar het is nog veel leuker om er zelf achter te komen.

I choose you

Het vechten zelf is een simpele variant op de turn-based combat uit menig Japanse RPG. Elk kostuum heeft een standaardaanval en een speciale vaardigheid die na een paar beurten gebruikt kan worden. De robot kan raketten afschieten die alle vijanden raken en de ridder kan een teamlid extra bescherming geven. Aanvallen en verdedigen gaat gepaard met een soort quick-time event, zoals het snel of op tijd indrukken van de juiste knop, of het bewegen van de analoge stick. Het is geen ramp om deze te missen, je doet alleen wat minder schade of verdedigt minder goed.

Er komt wel iets van tactiek bij kijken in de samenstelling van jouw groepje van twee of drie gekostumeerde kinderen. Kiezen voor drie aanvallende pakken met weinig verdediging zorgt ervoor dat je veel schade doet, maar ook weinig klappen kan opvangen, dus is het zaak om een balans te vinden. De mogelijkheden zijn uit te breiden door jouw zuurverdiende snoep uit te geven aan stickers die extra vaardigheden geven, zoals een tegenaanval als je geraakt wordt, extra schade of een tijdelijke stun-aanval.

Snoep gezond

De gameplay is erg simpel, doch leuk en charmerend. Het is niet erg uitdagend, het is makkelijk te doen om het hele spel uit te spelen zonder dood te gaan. Het vechten wordt wel wat eentonig, maar door de humor en de kostuums blijft het leuk. Dit is een prima spel om als ouder met je kinderen te spelen of met je kleine broertje of zusje. Het cliché 'leuk voor jong en oud' wordt waargemaakt door Costume Quest.

Voor de wat oudere spelers is het grappige script een hoogtepunt. De hoofdrolspeler combineert het onschuldige van kinderen met een lekkere sarcastische houding en een allesomvattende drang om meer snoep op te halen. De dialogen van de NPC's, zoals de andere verklede kinderen of de volwassenen zit ook vol met kleine grapjes. De man die de appelhap-competitie houdt was een persoonlijk hoogtepunt. Het is geen bulderlach-veroorzakende game, maar wel één die vaak een grote glimlach op je gezicht weet te toveren.

Costume Quest is niet 's werelds langste downloadbare game van ca. 15 euro, met zo'n 5 á 6 uur gameplay, en ook niet de meest uitdagende, maar wel één van de meest charmante. De game bevat humor, charme en een gezonde dosis kinderlijke lol. Voor uitdaging of diepgang zal je elders moeten zoeken, maar voor degenen die hun innerlijke kind eens naar buiten willen laten komen verdient Costume Quest een sterke aanbeveling.

Cijfer
+ Charme
- Erg makkelijk