Call of Duty: Black Ops

Gespeeld op de PS3
Ook verkrijgbaar op PC en Xbox 360

Al jaren brengt Activision ons de Call of Duty reeks. Een reeks die bekend staat om zijn meesterlijke multiplayer en de ietwat tegenvallende singleplayer. Activision komt nu met een nieuwe telg; Call of Duty: Black Ops. Kan Black Ops de ban verbreken en een goede singleplayer neerzetten of wordt deze wederom ondergesneeuwd door de multiplayer?

cod

Singleplayer

De singleplayer van de vorige Call of Duty's stonden niet bekend als groots. Vaak speelde men de singleplayer uit puur om de Achievements/Trophies te behalen. De singleplayer van Modern Warfare 2 was zeker niet slecht, maar leek toch meer op een aanvulling van de multiplayer. Met de komst van een nieuwe Call of Duty hoort uiteraard een nieuwe singleplayer en deze is een frisse wind. Als je het spel start, krijg je al een klein idee wat het spel te bieden heeft. Je zit vastgebonden op een stoel met een tv voor je neus, hier kies je welk onderdeel je wilt spelen. Je kunt hierbij kiezen uit singleplayer, multiplayer of zombies. Ja zombies zijn weer terug. Je kunt er verder voor kiezen om uit je stoel te ontsnappen en zodoende je kleine kamer eens te bezichtigen. Al met al een goede start. Ik keek op mijn klok en zag dat het 18:00 uur was. Mijn doel was om te bekijken of de singleplayer dit keer wat langer was. Ik klikte op singleplayer en mijn avontuur begon.

Je merkt bij de eerste beelden meteen dat deze COD anders is dan de voorgaande. Je bent geen stoere Amerikaanse soldaat die je ontmoet midden in het strijdveld. Je bent een spion die volgens de regering niet bestaat. Je bent gevangen genomen en zit in een kleine kamer. Op de televisies voor je verschijnen nummers die gedurende het hele spel steeds weer terug komen. Je wordt door twee figuren (waarvan enkel de schaduw zichtbaar is) iets toegediend waardoor je steeds flashbacks krijgt. Deze flashbacks zorgen ervoor dat het duidelijk wordt waarom jij in die stoel zit. De flashbacks geven de makers de mogelijkheid om door de tijd heen te vliegen en verschillende locaties te bezoeken. Iets dat we al gewend zijn van vorige Call of Duty's, waar je ook steeds in andere gebieden terecht komt. Nu ga je daarbij vooruit en achteruit in de tijd.

Black Ops

Eén van de eerste dingen dat opvalt zijn de details in de cutscenes. Niet alleen zien de omgevingen er goed uit maar vooral het personage ziet er zeer gedettailleerd uit. Enkele malen wordt er ingezoomd op de hoofdrolspeler en dan valt op hoe mooi Black Ops is. Niet alleen aan de hoofdrolspeler is veel aandacht besteed, de omgevingen zitten vol details en de overige personages zien er tevens goed uit. Hier en daar zitten enkele schoonheidsfoutjes, maar het is duidelijk te zien dat veel aandacht is gestoken in de visuele presentatie.

Zodra je begint te speler wordt duidelijk dat de gameplay weinig is veranderd. De controls zijn hetzelfde, enkele geweren en de verschillende attachements zijn weer terug. Is dit erg? Nee, absoluut niet. Waarom iets nieuws en innovatiefs verzinnen als blijkt dat de opzet van vorige delen nog goed werkt. Het enige dat opviel was de impact van de geweren. Het voelt als of de schoten minder schade aanrichten in vergelijking met vorige delen. Soms moet je wel tien kogels uit je AK-47 in iemand pompen voordat hij neergaat. Dit had overigens niets te maken met mijn n00b-ness, want ik raakte hem met elk schot. Black Ops is verder een stuk bloederiger geworden dan Modern Warfare 2, je kunt namelijk je tegenstander verminken. Als je een tegenstander raakt op zijn arm of been, schiet je deze compleet eraf en dan bedoel ik ook compleet. Zijn arm ligt op de grond en hij loopt rond als een kip zonder kop (nou ja, zonder arm). Het is gruwelijk en vermakelijk tegelijkertijd, steeds als ik een shotgun wist te bemachtigen was het niet mijn doel om de tegenstander te doden maar gruwelijk te verminken.

Verder valt het op dat er steeds meer variatie in de singleplayer zit. Waar het ooit begon met verandering van locatie, ging het al snel naar verandering van personage en transport. Al deze onderdelen komen nu weer terug. Je strijdt in de woestijn, in besneeuwde berggebieden en zelfs op schepen. Verder heb je de welbekende sluipmissies weer terug. Waar de sluipmissies in vorige delen vooral om stilte ging (en dus ook stille gebieden), is dat in Black Ops wel anders. Je krijgt een aantal sluipmissies waarin van alles om je heen gebeurt en jij daar doorheen moet sluipen. Links en rechts ontploffen er wat olievaten en worden er tegenstanders gedood terwijl jij geruisloos naar je doel toe moet. Dit is een zeer intensief onderdeel en persoonlijk heb ik mij er zeer goed mee vermaakt. Verder mag je weer rondscheuren in verschillende soorten voertuigen en ga je zelfs de hoogte in.

De eerger genoemde flashbacks houden het verhaal spannend en interessant. Iedere flashback speelt zich af in een ander gebied, waar merkwaardige gebeurtenissen afspelen. Telkens kom je dezelfde persoon tegen, wat de vraag oproept wie deze man is en wat zijn doel is. De nummers die steeds terugkomen maken het geheel nog spannender. Als speler blijf je je afvragen waar deze nummers voor staan en waarom deze in je hoofd rondspoken. Hierdoor blijft het verhaal tot aan het einde toe spannend.

BlackOps3

Minpuntjes
Het spel ziet er goed uit, de actie is alom aanwezig en er is volop variatie en actie aanwezig. Helaas voor Activision kent het spel een aantal minpunten. Het geluid was niet altijd helemaal sync. Soms liep het geluid voor op de bewegingen en soms weer achter. Meestal waren beeld en geluid wel synchroon, maar het viel wel op. Er waren verder nog een aantal glitches aanwezig. Tijdens één missie schoot ik een mannetje dood (Mr A), waarna ik zelf het onderspit delfde door zijn compagnon. Toen ik werd teruggeplaatst stond Mr A er weer, maar hij was nog wel steeds dood. Een andere glitch (echter kan ik niet bevestigen of het een glitch was of onderdeel van het spel) was aan het eind. Je loopt dan door een gebouw heen en alle tegenstanders stonden compleet stil. Ik kon ze niet neerschieten en zij deden zelf ook niets. Zeer apart.

Verder waren er een aantal irritatiepunten. Telkens als je onder vuur ligt en je scherm rood begint te kloppen, komt er een mannatje die tegen je roept "You're under fire!". Wat je zelf natuurlijk ook wel snapt. Als dit een enkele keer gebeurt is het geen issue, maar dit wordt elke keer geroepen als je onder vuur ligt. Verder waren de spawnpoints niet helemaal lekker. Soms word je middenin een gevecht geplaatst en ben je al dood voordat je kunt bewegen. Verder is de AI niet altijd behulpzaam en is het vooral aan jou om de missie succesvol af te ronden.

De klok sloeg 02.00 uur en ik had de singleplayer afgerond. Tussendoor heb ik een half uur pauze genomen om mijn blaas te legen en nieuw voedsel te halen. Dit was wel geheel naar verwachting overigens, want bijna elk deel heeft een singleplayer die tussen de zes a tien uur duurt. Daarbij moet ik vermelden dat ik hem op Hard gespeeld heb en niet op Veteran. Verder zijn er nog een aantal tropies die ik niet behaald heb, dus de singleplayer is te rekken met een paar uur.

Al met al is de singleplayer van Black Ops zeer vermakelijk met een intrigerend verhaal en weet de voorgaande delen zeker te overtreffen. Zoals verwacht is het een kort spektakel, maar zit het bomvol brute actie, sluipmissies, ongekende mooie gebieden en aparte missies.

Cijfer
+ Graphics
- Kort