DVD: The Slammin' Salmon

Broken Lizard, een groep van vijf Amerikaanse komieken, schrijft, regisseert en acteert in hun eigen bioscoopfilms. Ze maakten eerder al de politiekomedie Super Troopers en de bierkomedie Beerfest. Nu is het vijftal terug met een nieuwe komedie, genaamd The Slammin' Salmon. In deze komedie is Cleon 'Slammin' Salmon (Michael Clarke Duncan) een voormalig bokskampioen in het zwaargewicht. Tegenwoordig heeft Cleon een eigen restaurant in Miami, maar hij kampt met schulden. Om deze schulden bij de Japanse criminele organisatie Yakuza af te lossen, organiseert hij een wedstrijd voor de obers. Degene die het meest verdient op één avond, wint 10.000 euro. De verliezer krijgt met bokslegende Cleon te maken.

De film is geen hilarisch hoogtepunt, maar is ook nergens superslecht te noemen. Wel is het makkelijk in een hokje te plaatsen en geschikt voor mensen die van flauwe humor houden. De acteurs spelen niet de sterren van de hemel, maar dat is niet altijd nodig. Als de chemie tussen de acteurs goed is, en dat is hier het geval, dan komt het meestal wel goed met een film. Het feit dat de mannen al enkele films met elkaar hebben gemaakt, speelt een grote rol. Het is geinig om de film te volgen, maar nergens val je lachend van de bank.

Origineel is de film niet, The Slammin' Salmon doet een beetje denken Waiting... uit 2005. Hierin spelen onder andere Justin Long, Ryan Renolds en Anna Faris (Scary Movie) een rol. Toch is The Slammin' Salmon iets minder puberaal dan Waiting... en zonder een dramatische kant. Helaas zijn de karakters in de film van Broken Lizard minder goed uitgewerkt en krijg je geen echte band met de hoofdpersonen. Ook is de plot niet erg uitgebreid en blijft het ook veelal bij het standaard verhaaltje achterop de dvd, dus verwacht geen uitgebreid verhaal.

The Slammin' Salmon is een goede zaterdagavondfilm met het verstand op 0. Helemaal als je met plezier gekeken hebt naar voorgangers Super Troopers en Beerfest. Deze film is eigenlijk in dezelfde sfeer gemaakt en mag je niet aan je voorbij laten gaan als je van de voorgangers hebt genoten. Heb je helaas geen enkele band met Broken Lizard en vond je voorgaande films niet om aan te zien, dan is het beter om deze over te slaan. De typische flauwe humor, de oppervlakkige karakters en de voorspelbare grappen zijn dan niet aan je besteed.