CD: Kraftwerk - The Catalog (Remastered Sampler)

EMI is stevig bezig om al het oude materiaal te remasteren en opnieuw uit te brengen. Soms gaat het dan om losse cd's en soms wordt het een box vol met de cd's. Zo verschijnt er op 12 oktober, met bijna vijf jaar vertraging, de Kraftwerk box, The Catalogue. In tegenstelling tot de box van The Beatles was er geen luistersessie, maar kreeg FOK! wel weer een sampler opgestuurd. Een cd met acht tracks van de acht albums en één bonustrack.

Als je vervolgens de sampler beluistert, valt één ding je meteen op. Autobahn klinkt heel anders dan dat ik me kan herinneren. Maar hiervoor zijn verschillende verklaringen te vinden. Zo gaven de heren albums uit in verschillende talen en verscheen dit nummer onder andere ook op het album The Mix in een nieuwer jasje. Hoe kun je nu een vergelijk maken als je het origineel niet hebt, dat is inderdaad moeilijk. Gelukkig is er dus wel een album aanwezig om het vergelijk te maken, er staat namelijk ook een nummer van The Mix op de sampler: 'The Robots'. Dit nummer komt origineel van het album The Man Machine. Het is een dooddoener om te zeggen dat je niet veel verschil hoort. Maar het album stamt dan ook uit 1991 en het is veilig om te zeggen dat de opnames toen ook al van digitale kwaliteit waren.

De bandleden van Kraftwerk.

Terug naar Autobahn. Op de elpee vond je in totaal 5 nummers, de A-kant werd echter volledig in beslag genomen door de titeltrack. Een nummer dat ruim 22 minuten duurde. De B-kant herbergde dan vier andere nummers. De drie minuten die op de sampler staan, klinken in ieder geval perfect. Wat opvalt is het heldere geluid en de effecten. Wat tevens goed overkomt is het stereo-effect van het nummer, als de geluiden duidelijk van rechts naar links en vice versa gaan. Bij de overige nummers is de geluidskwaliteit ook geen enkel probleem, alles klinkt perfect helder. Intussen zijn de losse cd's al te koop in de winkel. Ze zijn allemaal volledig geremasterd. Voor de liefhebber zijn dit dus de versies de je moet hebben. Maar de verzamelbox laat nu nog even op zich wachten. Als alles goed gaat, ligt deze vanaf 12 oktober in de winkel.

Label: EMI Releasedatum: 12 oktober 2009
Waardering Remastering:

Kijk voor meer muziek in MUZ.