Gran Turismo

En dan het racen zelf. De game voelt echt als een old-school Gran Turismo-game aan. Dat betekend dat de game een echte simulatie game is. Je zult goed moeten remmen voor de bochten en proberen de perfecte lijn aan te houden anders kom je niet ver. Het rijden voelt goed aan en de auto’s reageren zoals je zou mogen verwachten in een Gran Turismo-game, alleen is het gevoel van snelheid vaak afwezig. Ik zou ook iedereen aanraden zo snel mogelijk een snelle bak te kopen want het racen met de langzamere auto’s voelt vaak saai aan. Als je dan eenmaal een snelle bak onder je kont hebt en met 180 mph over de baan scheurt is het gevoel wel weer lekker aanwezig. Het is ook jammer dat de makers nog steeds weinig tijd hebben besteed aan de AI van de andere weggebruikers. Deze houden nog steeds alleen de perfecte lijn aan en je zult niet snel zien dat ze elkaar proberen in te halen. Dit is toch erg jammer omdat we tegenwoordig anders gewend zijn. Ook zit er geen schade in de game wat misschien een teleurstelling zal zijn voor sommige gamers maar wat naar mijn mening te begrijpen is omdat Gran Turismo 5 de eerste zal zijn die dit zal bevatten.

De vele auto’s in de game zien er allemaal hartstikke goed uit met veel details en mooie weerspiegelingen in de lak. Met de cockpit-view zit het helemaal anders. De makers hebben voor elke auto de cockpit-view beschikbaar willen maken wat er toe heeft geleid dat deze er voor elke auto hetzelfde uitziet en ontzettend lelijk is. Het dashboard is helemaal zwart en het ziet er allemaal erg vierkant uit. De tracks zien er voor een PSP-game goed uit, al zal het soms opvallen dat sommige textures iets meer tijd hadden mogen krijgen. Gebouwen en bergen erg in de verte willen wel eens een beetje tegenvallen. Races in de sneeuw en door het zand zien er daarentegen indrukwekkend uit met opstuivend zand en vallende sneeuw. De hele game draait op zestig frames-per-seconde waardoor alles soepel loopt en ik heb helemaal geen problemen gehad met haperingen.