Gran Turismo

Kevin (KoosyNL)
Race-fanaten zitten goed dit najaar. Op de consoles zijn al tig race-games verschenen en ook op de PSP is er niets te klagen. Voor de arcade-racers is Motorstorm Arctic Edge verschenen, waarvan jullie gisteren de review konden lezen, en voor de echte simulatie-fans is nu Gran Turismo verschenen. De game was al sinds de release van de PSP in ontwikkeling en nu kunnen we eindelijk oordelen of de game vier jaar lang wachten waard was.

Veel mensen hebben lang uitgekeken naar Gran Turismo voor de PSP, de eerste in de serie die op een handheld verschijnt. Toch is de game geen normale Gran Turismo-game maar hebben de makers iets anders geprobeerd te doen. Net als met Pokémon, het is misschien een rare vergelijking, staat het verzamelen en ruilen van auto’s centraal. Er zijn maar liefst 800 auto’s beschikbaar in de game die de echte verzamelaar natuurlijk allemaal willen hebben. Toch hebben de makers wel een klein beetje vals gespeeld door kleine veranderingen aan auto’s te laten tellen als meerdere auto’s. De auto’s die je verzameld kun je ruilen met andere mensen om zo je verzameling compleet te kunnen krijgen. Daarnaast wordt het in de toekomst mogelijk om je garage van Gran Turismo op de PSP te exporteren naar Gran Turismo 5 waardoor je dus met een grote selectie aan auto’s kunt beginnen. Om de speler te stimuleren vaak de garage te bekijken en veel te spelen zijn er elke ingame dag maar vier willekeurige autofabrikanten beschikbaar met maar tien auto’s per fabrikant. Het is dus niet mogelijk om meteen de hele lijst aan auto’s te zien en zo de beste eruit te pikken. Wederom is dit te vergelijken met het Pokémon-systeem waarbij je de verzamelobjecten ook random tegenkomt, maar in dit geval werkt het naar mijn mening totaal niet. Zo heb ik vanaf het begin graag een Volkswagen Beatle willen hebben omdat het gewoon een kick-ass wagentje is, maar ben die helaas nog nooit tegengekomen.

Het kopen van de auto’s doe je met credits die je weer kunt verdienen met het racen. Het eerste wat opvalt is dat er geen Careermode in de game zit. Dit is te verklaren doordat de makers meer gericht zijn op het verzamelen en ruilen van de auto’s maar het is toch erg jammer. Daarvoor in de plaats kun je single races rijden, maar op die manier is er geen progressie in de game. De single races kun je rijden over maar liefst 45 tracks die ook allemaal in reverse gereden kunnen worden. In deze verzameling van banen zitten bestaande, off-road, stedelijke tracks en races die zich afspelen in de sneeuw. Het is mogelijk om te racen tegen drie computer gestuurde tegenstanders maar het is ook mogelijk je eigen skills te testen in de time trial-mode en de drift mode. In die laatste moet je bepaalde stukken van de baan al driftend afleggen wat erg leuk is om te doen. Naast de single races zijn de challenges ook weer terug. Hierbij moet je specifieke activiteiten doen. Zo zul je bepaalde bochten binnen een bepaalde tijd moeten voltooien of zo snel mogelijk in een specifiek vak proberen te stoppen. Al met al zitten er genoeg modi in de game, alleen blijft het erg jammer dat de careermode helemaal weg is gelaten. Een andere teleurstelling is de multiplayer. Het is alleen mogelijk om ad-hoc met elkaar te racen en verder zitten er geen online multiplayer componenten in de game. Het is zelfs niet mogelijk om ghosts met elkaar uit te wisselen via het web wat toch erg jammer is voor al die fanatieke racers.