CD: Neil Diamond - Hot August Night NYC

We schrijven 1972, het jaar waarin ikzelf het levenslicht zag... maar ook het jaar dat Neil Diamond zijn grote doorbraak meemaakte. BBeiden zijn we nu 37 jaar ouder, wat grijzer misschien ook als de haarverf dat niet verhult. Verder prima. Duidelijk dat je een fan bent, dat vind ik altijd leuk Maar één ding is door de jaren heen behouden: de muziek van Neil, welke me nog altijd kan bekoren. Gelukkig is er sinds kort een heerlijk dubbelalbum uitgekomen waarop zijn grootste hits verzameld zijn, in een registratieweergave van een concert in Madison Square Garden in New York. Onder de titel Hot August Night NYC wordt het tijd om weer even ouderwets te gaan genieten.

Live and alive
Dat Neil Diamond nog altijd een goed staaltje werk af kan leveren, bewijst hij zo nu en dan. Niet alleen voor de oldies (waar ik toch wel onder begin te vallen), maar ook voor de jongere generatie laat hij horen hoe muziek moet klinken. De registratie van zijn concert in MSG brengt heel goed de sfeer over. Door de jaren heen is er weinig aan hem veranderd, zijn stem is nog altijd hetzelfde (misschien wat rijper nog dan hij al was), zijn performance is idem dito. Waarom dan deze nieuwe cd toch aanschaffen? Gewoon, omdat het een heerlijke set nummers is. Alle grote titels komen erop voor en zijn dus mooi samengebracht. En dit geheel in een mooi muzikaal jasje gestoken, omgeven door een warme ontvangst bij het publiek. Live registraties hebben altijd net iets extra's. Je moet de cd's gewoon opzetten en er voor gaan zitten. Sluit je ogen en je waant je bij het concert aanwezig. Studioalbums missen deze extra touch.

Deze dubbel-cd brengt zoals gezegd alle grote nummers bij elkaar. Denk aan tracks als 'Love On The Rocks', 'Beautiful Noise', 'Hot August Night (ook titelgever van het album), 'If You Know What I Mean' en 'You Don't Bring Me Flowers'. Stuk voor stuk klassiekers geworden, maar zeker anno 2009 nog altijd prima draaibaar, laten we de nummers van Neil zelfs maar even bestempelen als 'aaibaar'.

Voor jong en oud
Niet alleen voor fans van Diamond, maar ook voor de jongere generatie die nog niet veel van de man weet, is dit album een hele mooie aanschaf. 130 minuten aan prachtige muziek... ja, je hoort het wel... deze cd werd hier zeer goed ontvangen. Maar oordeel zelf door hem gewoon te kopen.

Tracklist

Disc 1
1. Holly Holy