Beautiful Katamari

In 2004 kwam er een vreemde game op de markt. Je bestuurde een plakkerig balletje waaraan alles bleef kleven waar je het overheen rolde. Nou ja, alles, alles wat kleiner was dan het balletje. Denk aan het sneeuwbal effect, je begint met een klein balletje waar niet zoveel aan blijft plakken, maar naarmate de bal groter wordt blijft er steeds meer sneeuw aan plakken en groeit de bal sneller. In Katamari Damacy, de game waar we het over hebben, gaat het alleen niet over sneeuw, maar over allerlei voorwerpen, variërend van kleine speelgoed-objecten tot dieren en zelfs mensen en bomen. Katamari Damacy was een vernieuwend soort game welke we buiten Japan nog nooit hadden gezien, en het was daarnaast ook gewoon een hele leuke game om te spelen. Met wat vertraging kwam We Love Katamari uiteindelijk ook naar Europa, maar het grote publiek heeft de game helaas niet gehaald. Zal dit nieuwe deel dat publiek wel bereiken?

Moest je in Katamari Damacy nog allemaal nieuwe planeten maken omdat de King of Space alle sterren aan de hemel had gewist, deze keer is de King of Space nog onhandiger bezig geweest en heeft hij tijdens een partijtje tennis een zwart gat in het universum geslagen. Tijd dus voor onze prins om weer aan het rollen te slaan en de hemel weer te vullen.

Dit vullen gaat op dezelfde manier als in alle andere Katamari-games, namelijk door met je balletje allerlei dingen op te rollen zodat je een grote bal krijgt die uiteindelijk in de hemel geplaatst kan worden als planeet. Je begint met een klein balletje waar alleen kleine dingen aan blijven kleven, maar naarmate de bal groter wordt zullen er ook steeds grotere dingen aan blijven plakken. Zo kun je beginnen met het oprollen van punaises en eindigen met het oprollen van grote dieren en auto\'s of zelfs gebouwen. Alle levels liggen bezaaid met alledaagse voorwerpen die je kunt gebruiken om te groeien. Denk hierbij aan pleisters, speelgoed-tollen, kookgerei, voertuigen en andere dingen die je in jouw omgeving waarschijnlijk ook hebt. De fles die je in eerste instantie niet op kon rollen, kun je als je groter bent gegroeid waarschijnlijk wel mee oprollen.

Het rollen is dus de basis van de game, maar dit is niet zo simpel als dat het nu lijkt. Een ronde bal rolt nou eenmaal beter dan een vierkante bal, dus is het belangrijk dat je de vorm van je bal in de gaten houdt. Heb je op één plek op de bal een bobbel van voorwerpen dan zul je merken dat je bal niet zo soepeltjes meer rolt en het meer moeite kost om hem over die bobbel heen te duwen. Een zelfde soort probleem heb je bij voorwerpen met vreemde vormen zoals bijvoorbeeld een ladder. Als je bal nog niet heel groot is als je deze oprolt dan heb je een onhandig uitsteeksel aan je bal waaraan je soms zult blijven hangen en waardoor je bal niet meer zo fijn rolt.

Het spel is onderverdeeld in levels waarbij je hemellichamen en andere dingen die door de ruimte zweven moet bouwen. Meestal is het doel voor een level het rollen van een bal van een bepaald formaat binnen een vastgestelde tijd. Haal je dit formaat dan kun je zolang de tijd nog niet om is je bal nog groter rollen en krijgt hij uiteindelijk een plaatsje in het universum als hemellichaam. Soms is gewoon rollen echter niet genoeg maar krijg je speciale opdrachten. Rol bijvoorbeeld een bal van dertig centimeter van alleen maar speelgoed vereist meer aandacht voor hoe je precies rolt, en het oprollen van alleen \'schattige\' voorwerpen is nog een stapje moeilijker.

Het aantal challenges in het spel is helaas niet echt groot te noemen. Binnen een halve dag heb je alle standaard challenges in het spel wel uitgespeeld en is al dat rest nog het verbeteren van je scores door grotere katamari\'s te rollen die beter aan de eisen van de King of Space voldoen. Gelukkig zal er wel downloadable content voor de game verschijnen om de speelduur te verlengen, maar dit zal niet allemaal gratis gaan worden.

Naast de singleplayer modus bevat het spel ook mogelijkheden om het met twee spelers te spelen. Dit kan offline in coop of versus, maar ook online via Xbox Live. In coop moet je samen een bal maken van een bepaald formaat. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want je bestuurt samen de bal, dus wil de een naar links en de ander naar rechts, dan kom je nergens. Communiceren is dus het kernwoord hier. In versus speel je tegen elkaar en draait alles om snelheid en de grootte van je katamari. Wie het snelst de grootste katamari maakt heeft gewonnen.

Hoewel Beautiful Katamari de eerste next-gen Katamari-game is, zie je dat er niet aan af. Nu denk je misschien dat dit een minpunt is, maar dat is het absoluut niet. Beautiful Katamari heeft dezelfde grafische stijl als de eerdere Katamari-games en dat is een hoekige cartoony stijl. Een beetje vergelijkbaar met de stijl van de LEGO Star Wars-games, maar dan met een typisch Japans tintje eraan. Alle voorwerpen zijn simpel van uiterlijk, maar wel erg duidelijk te herkennen. Hoewel je katamari steeds groter zou moeten worden blijft deze altijd ongeveer even groot op je scherm. Het is de wereld om je heen die kleiner wordt en door de versimpelde graphics blijft alles duidelijk, hoe groot of klein het ook is. De muziek die je tijdens het spelen hoort is ook typisch Japans en draagt alleen maar bij aan het sfeertje van de game.