Super Mario Galaxy

Super Mario Galaxy speelt zich af in de ruimte vanaf het sterrenschip van Rosalinde, vanwaar je het wijde heelal kunt ontdekken. Dit wijde heelal bestaat, zoals gezegd, uit galaxies die verschillende sterren omvatten en gewoon als level kunnen worden gezien. Waarom Super Mario Galaxy fantastisch is, is wat ze met de levels hebben gedaan. Graphics kunnen nog zo mooi zijn, geluid nog zo zoet, besturing nog zo verfijnd, maar als de gameplay niet vooruitstrevend is, vernieuwend is of je wereld op je kop zet dan is het de moeite en de titel Mario niet waard. Super Mario Galaxy zet je wereld echt op z\\\'n kop: Nintendo heeft alle bestaande tradities, bekende mogelijkheden en beproefde methodes uit het raam gegooid en iets werkelijk unieks gecreëerd. Je moet je namelijk van planeet naar planeet bewegen, waarbij elke planeet van alle kanten bewandeld kan lopen en zijn eigen zwaartekracht heeft. Of je nu dus naar de onderkant van de planeet loopt om ondersteboven een Gumba te pletten of van planeet naar planeet zweeft, niets is wat het lijkt. De physics en de zwaartekracht maken samen een puzzel van de verzameling planeten waar elk level uit bestaat, wat er voor zorgt dat de gameplay met niets anders vergeleken kan worden. Elke puzzel is leuk uitgewerkt (een stuk hout in een appel stompen zodat een gigantische intergalactische worm naar de volgende appel eet en jij over hem heen kunt lopen), elke planeet is voorzien van iets leuks om te doen of een klein (of groot) geheim en de vele toepassingen die men heeft bedacht om alles uit de kast te trekken laten je achter vol verwondering en verlangen naar meer.

<\/center>

Gelukkig kan dat verlangen naar meer makkelijk gestild worden: met 121 sterren (waarvan je er 120 twee keer moet halen om de 121e te halen) is de wereld ruimschoots voorzien van genoeg om te doen, hoewel het spel met 60 sterren al uit te spelen is. De speeltijd die hiermee gemoeid is varieert tussen de twintig uur (als je rap bent) voor het halen van de 60 sterren en de ruim zestig uur voor het behalen van de 121 sterren. Dankzij de verdeling in verschillende kamers raak je nooit de weg kwijt tussen de enorme hoeveelheid levels die je kan spelen en sterren die je kunt behalen. Ook is de toevoeging van verschillende soorten kometen erg leuk gevonden: sommige kometen met een bepaald effect kunnen in de sfeer van een galaxy (level) komen, waarna je een speciale opdracht moet vervullen in dat level, variërend van een tijdsrace tegen jezelf tot het verslaan van een eindbaas met slechts één leven. Deze kometen zorgen ervoor dat het level een heel andere draai krijgt en zijn daarom een geschikte toevoeging aan het spel zonder te voelen als content puur en alleen om het uitbreiden van het spel.

De besturing van Mario is oud en vertrouwd: hoewel het niet wordt uitgelegd beschikt Mario over de standaard 3D-moves als de driesprong-salto, de zijwaartse sprong, de butt-stomp (kontstomp klinkt zo banaal), de verre sprong en het bukken. Deze standaard bewegingen werken nog steeds erg goed en intuïtief; toch was een kleine uitleg voor de nieuwelingen zeker op zijn plaats geweest. Naast deze controls kan je met de Wiimote schudden om Mario te laten draaien met zijn armen wat allerlei effecten heeft: het activeren van een ster die je naar het volgende stuk van een level schiet, het op zijn hoofd laten draaien van een Gumba zodat je hem makkelijk kunt verslaan, of simpelweg om een klein stukje hoger te springen. Aangezien dit de enige motion-detection functie is die in de standaard-levels is toegevoegd (er zijn een aantal levels die je de WiiMote op apartere manieren laat gebruiken), voelt het niet als gimmicky maar juist als een realistische toevoeging aan de spelervaring. Ook is het een handige uitkomst op paniekmomenten die er vaak voor kan zorgen dat je je sprong nét haalt, je die grote hoeveelheid vijanden op afstand houdt of je net op tijd weggeschoten wordt.
Ook de aanwijsfunctie van de WiiMote wordt goed gebruikt: door te richten op het beeldscherm kun je de vele starbits die in grote hoeveelheden in de levels voorkomen verzamelen. Deze starbits kun je gebruiken om hongerige Luma\\\'s tevreden te stellen waardoor je nieuwe levels of extra sterren binnen een level kunt bereiken, of je kunt ze gebruiken om op sommige vijanden te schieten. De manier waarop deze starbits in de levels verwerkt zijn zorgt er voor dat het ontzettend bevredigend voelt om de starbits met tientallen aan je teller toegevoegd te zien worden en je vaak even extra moeite doet om ze te verzamelen.

<\/center>