Theme Park DS

Attracties bouwen, winkels neerzetten, paden en wachtrijen aanleggen, personeel aannemen en orders geven... Het klinkt als een hele opgave, en dat is het ook. Het spel is niet makkelijk, vooral als je geen genoegen neemt met een park waarin de mensen niet happy zijn. Maar dit is nog niet alles. Het bovenstaande lijstje met klusjes kan worden uitgebreid met voorraden bijhouden, aandelen beheren, research doen, geld lenen en onderhandelen met vakbonden, afhankelijk van de simulatie die je kiest. Op de meest uitgebreide setting is het bijna onmogelijk om alles goed bij te houden; de game speed op het allerlaagste zetten is bijna verplicht.

Om je te helpen is er een adviseur die je tips geeft als er bepaalde zaken in de soep lopen. De belangrijkste taak van deze adviseur is echter om aan te geven welke prijzen je moet aanhouden in je park. Vaak begin je met een entreeprijs van 50 dollar en een knaak voor een koppie thee, maar na een uurtje zit je toch al tegen de duizend dollar per ticket. Niet echt realistisch, net zoals hamburgers van 140 dollar, of een ballon van drie tientjes, maar zo blijft het spel wel leuk, ook als je parken groter worden, en je meer personeel moet aannemen.



<\/center>
Als je park de doelstelling heeft gehaald (een bepaalde parkwaarde en een geldbedrag in kas) kan je het park verkopen en worden er nieuwe gebieden beschikbaar waar de speler een park kan neerzetten. Het geld dat je verdient wordt meegenomen in je nieuwe park, zodat je startkapitaal steeds groter wordt. Zo kan je meer geld in bijvoorbeeld research stoppen, wat weer betere attracties en personeel oplevert.
Personeel is erg belangrijk voor je park. Onderhoud voor je attracties en het schoonhouden van je paden zijn de belangrijkste dingen, maar beveiliging tegen richeltuig en mannen in vrolijke kostuums zijn later ook van belang om je gasten tevreden te houden.

Wat kan je nou allemaal neerzetten in zo\\\'n park? Allereerst heb je de normale attracties en winkels, deze dingen kwak je gewoon ergens neer met een pad en een wachtrij er naartoe. Verder kan je het park decoreren met vijvers, planten, bomen en hekjes. En achtbanen. Natuurlijk! Ook in deze DS versie kan de speler achtbanen ontwerpen en bouwen. De mogelijkheden zijn niet zo groot als bijvoorbeeld in Rollercoaster Tycoon, maar
toch kan de speler aardig creatief aan de slag. Ook raceparcours en wildwaterbanen kunnen zelf worden ontworpen. WC\\\'s zijn ook wel handig, en ook borden met routes erop zijn in deze DS versie essentieel om de klanten de goede kant op te krijgen.
Misschien een beetje te essentieel, want voordat de gasten de uitgang kunnen vinden staat mijn park al vol met tientallen wegwijsbordjes. Naast de uitgang kunnen deze bordjes ook worden gebruikt om klanten naar winkels te lokken, of om attracties extra aandacht te geven.