Broken Sword: The Angel of Death

De besturing van The Angel of Death vereist enige gewenning. Door met links te klikken geef je aan waar George naar toe moet lopen, door de muisknop ingedrukt te blijven houden blijft George de cursor volgen tot je loslaat. Met de Control-toets laat je hem rennen. Over het algemeen werkt dit heel soepel; George zal obstakels in de meeste gevallen automatisch ontwijken en als het gebied waar je klikt alleen via een omweg te bereiken is, zal hij er toch heen proberen te lopen. Dit werkt helaas niet altijd, soms zal je hem zelf om een in de weg liggend krat heen moeten sturen. In het spel zal je ook regelmatig moeten klimmen, op richels moeten schuifelen en aan randjes moeten hangen. Ook hier kan je de muisknop simpelweg ingedrukt houden en met de cursor aangeven waar hij naartoe moet. Een rechtermuisklik en hij keert weer terug naar normaal voortbewegen (als dat kan). Incidenteel verspringt de camera naar een onhandig standpunt of lukt het niet om het goede punt te vinden om te klikken om George naar het volgende punt te laten klimmen, waardoor hij teruggaat naar waar hij vandaan kwam.

<\/center>

Als je met de cursor over een persoon of voorwerp gaat, verschijnt er een icoontje, bijvoorbeeld een oog om aan te geven dat George dit van dichterbij kan bekijken. Dit icoontje geeft de standaardactie weer. Door met de rechtermuisknop te klikken, krijg je andere opties te zien, bijvoorbeeld praten, oppakken of in werking zetten. Het hangt van de situatie af of de standaardactie of de alternatieve actie de beste keuze is, kijk dus altijd even welke opties je krijgt als je rechtsklikt. Als je met iemand praat staan onderin beeld een aantal icoontjes die je gespreksonderwerpen uitbeelden. Ben je over een onderwerp uitgepraat, dan verdwijnt het icoontje (in de meeste gevallen).



<\/center>

Beweeg je de muis bovenin beeld, dan klapt je inventaris uit. George heeft onder andere de beschikking over een PDA waarmee hij kan bellen en computers kan \\\'hacken\\\'. Dit laatste doe je door een puzzel op te lossen die een variant is op een puzzel waarbij je lichtstralen moet richten met spiegels: het gaat er nu om een stroom data via knooppunten, routers, splitters en mirrors naar een eindpunt te sturen. Gedurende sommige stukken van het spel word je lichtelijk onder druk gezet doordat je iets binnen een bepaalde tijd moet doen. Lukt dat niet, dan kom je gewoon weer aan het begin van dat stukje terug en kan je het oneindig vaak opnieuw proberen. De tijd is echter doorgaans ruim voldoende om het te halen; de tijdsdruk is dan ook alleen toegevoegd om je een klein beetje onder druk te zetten. Het is niet de bedoeling dat je afhankelijk bent van snelle reflexen, maar het spel wordt op deze manier wel wat realistischer en spannender. Een paar puzzels draaien om het afleiden van wachten of het kiezen van het juiste moment om iets te doen zonder gezien te worden. Daarbij is het soms erg moeilijk of vergezocht om uit te vinden wat er precies van je verwacht wordt, wat enigszins frustrerend kan zijn. Als je keer op keer gesnapt wordt, kun je er donder op zeggen dat je ergens iets over het hoofd hebt gezien. Het is tenslotte geen stealth-action game.



<\/center>

The Angel of Death ziet er aardig goed uit, maar zeker niet meer dan dat. Het geheel doet soms wat statisch aan en er zitten ook nog wat slordigheden in, zoals in tapijt verdwijnende voeten of voorwerpen die vanaf een afstandje ineens in Georges hand verschijnen in plaats van netjes opgepakt te worden. Met wat meer aandacht had het spel nog wat beter afgemaakt kunnen worden om dit soort dingetjes te voorkomen. Het geluid is wel prima in orde, de muziek werkt sfeerverhogend en voor de stem van George is dezelfde stemacteur ingehuurd als voor de eerdere delen, namelijk Rolf Saxon. Hij past perfect bij George en door zijn ervaring weet hij de juiste intonaties te treffen.