Broken Sword: The Angel of Death

Astrid (lizardtattoo)
Hoewel het voor developer Revolution Software eigenlijk vanaf het begin al duidelijk was dat de Broken Sword-serie een trilogie zou worden, kregen Charles Cecil en zijn collega\'s voortdurend het verzoek van fans om toch nog een vervolg te maken. Na Broken Sword: The Shadow of the Templars (Circle of Blood in de VS); Broken Sword II The Smoking Mirror en Broken Sword III: The Sleeping Dragon was het verhaal rond de Amerikaan George Stobbart en de Franse journaliste Nico(le) Collard nog niet helemaal af en veel mensen vroegen wilden weten hoe het verder ging met de twee. De eerdere delen verschenen op diverse platforms: DOS/Windows, GBA, Palm OS, Windows Mobile, PS1, PS2 en Xbox. In 2004 was Revolution Software echter door financiële problemen genoodzaakt het grootste deel van haar werknemers te ontslaan. Oprichter Charles Cecil bleef met een zeer beperkte groep werken aan games en software, maar in eigen huis ontwikkelen was er niet meer bij.

Toen THQ hem de kans bood om een vierde deel te schrijven, greep hij deze met beide handen aan. Voor het developwerk huurde hij een externe studio in, Sumo Digital. Dit gaf hem de mogelijkheid om flexibel te zijn met het aantal mensen dat tegelijkertijd aan de game werkte zonder mensen te hoeven aannemen of ontslaan.

In Angel of Death is George Stobbart werkzaam in een klein kantoortje dat borgtochten regelt, in een niet zo frisse wijk van Harlem waar ongure types rondlopen. Hij en zijn zakenpartner hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, tot er op een dag een mooie, blonde vrouw binnenloopt en om hulp vraagt. In eerste instantie wimpelt George haar af, omdat hij zijn vroegere leven heeft afgezworen, maar als enkele zware jongens het kantoor binnendringen en de vrouw proberen te vermoorden heeft hij geen andere keuze dan haar te beschermen en samen met haar het pand te ontvluchten. Het blijkt dat de mafia er lucht van heeft gekregen dat zij een oud manuscript in haar bezit heeft.

The Angel of Death is een van de eerste games die de technologie amBX ondersteunt, maar daarover lees je binnenkort meer op FOK!games in een aparte special.