CD: Putumayo presents India

India is op het moment helemaal 'hot', na het grote succes van de film Slumdog Millionair. Op dit succes hoopt Putumayo een beetje mee te kunnen drijven met de uitgave van deze cd: Putumayo presents India. Zoals we van het label gewend zijn, is ook dit weer een verzamel-cd, waarop we van Bollywoodmuziek via akoestische folk naar relaxte loungemuziek laveren. Divers en kleurrijk, zoals de cover al doet vermoeden.

Bollywood als drijfveer
De Bollywood-industrie is in India groot, en dat betekent dat daar voor de muziekindustrie een goede basis en drijfveer ligt om nummers te schrijven. Op deze cd treffen we een aantal van deze Bollywood-themes aan, zoals 'Tera Bina' van A.R. Rahman & Chinmayee. Deze track is gebruikt in de blockbuster The Guru. Ook 'Maavan Te Tiyan' komt uit deze hoek, afkomstig uit The Perfect Husband en uitgevoerd door Rajeshwari Sachdev. Een zeer pakkend nummer dat niet onvermeld mag blijven is de fluitsolo van Deepak Ram, 'Ganesha'. Wat een héérlijk nummer is dat. Zelfs als je niet van India en zijn muziek houdt, zul je dit nummer toch zeker kunnen waarderen, het neemt je helemaal in beslag met zijn warme fluitklanken.

De keuze die Putumayo heeft gemaakt is afwisselend, kleurrijk en representatief voor wat India te bieden heeft. Als is er natuurlijk veel meer te 'koop' in het grote land. Tien tracks lijken een magere opbrengst, maar de weerspiegeling van het leven in India straalt ervan af en in dat opzicht is het doel van het label geslaagd; mensen kennis laten maken met muziek uit alle uithoeken van de wereld. Voor de verzamelaars van Putumayo-cd's is deze weer een aangename uitbreiding. Voor nieuwkomers is het een goed begin om je verzameling kleurige wereldmuziek-cd's te starten. Zou het label ooit weleens een misser uitgeven? Het lijkt er vooralsnog niet op, tot dusver zijn alle uitgaven van sterke kwaliteit, een genot voor het muziekliefhebber, zelfs voor de wereldreiziger: de cd's nemen je mee op reis, zoals je de cd's zelf ook mee op reis kunt nemen.

Niraj Chag featuring Swati Natekar - Khwaab from Putumayo World Music on VimeoNiraj Chag featuring Swati Natekar - Khwaab

Tracklist

1 Bombay Jayashri • Zara Zara