CD: Threatmantics - Upbeat Love

Bij de bandnaam Threatmantics zal ongetwijfeld maar bij weinigen een belletje gaan rinkelen. De band komt uit Cardiff, Wales, bestaat uit drie man en maken grungeachttige altrock met een Schots dan wel Welsh randje. Debuutplaat Upbeat Love is hun visitekaartje, een nogal low-budget geproduceerde rockplaat met een aantal vreemde invloeden die niet allemaal even goed met elkaar mixen.

Het eerste nummer 'Big Man' doet een beetje denken aan Nirvana’s Bleach wanneer zanger Heddewyn Davies boven een repeterende gitaarriff met een huilende stem verkondigt dat "it takes a big man / to break a young girl’s heart". Een veelbelovende opener die doet denken dat we hier met lekker ouderwetse grunge te maken hebben. Niets is echter minder waar, want de rest van Upbeat Love staat vol (nou ja, vol, slechts acht nummers) met ietwat vreemde nummers die ook niet echt op elkaar aansluiten. Bij het speelse 'Buried Alive' is Davies’ stem al een stuk minder op zijn plaats, net als de doedelzakachtige viool over een lelijke basloop bij 'Don’t Care'. Deze Schotse hoempapa invloeden worden op 'Get Outta Town' verder doorgezet en nu begint de soms valse klaagzang nogal te irriteren. Op één of andere manier weet het duistere, trage 'High Waister' nog goed over te komen, maar met 'Little Bird' wordt de plank vervolgens weer helemaal misgeslagen. Niets mis met een beetje voorliefde voor de upbeat, maar dit ritme zorgt er nu niet bepaald voor dat de muzikale uitspattingen van deze band uit Wales allemaal even goed uit de verf komen.

Soms krijg je als recensent wel eens een plaat binnen waarvan je aanvankelijk niet precies weet wat je er mee moet, dan wordt je bevangen door een overweldigend enthousiasme, en er dan weer achter komt dat je nog steeds niet precies weet hoe je de cd moet plaatsen. Zo’n cd is Upbeat Love. En met slechts acht nummers waar te veel rotte appels tussen zitten weten de Threatmantics niet te overtuigen. Een vreemde smaak is wat deze plaat achterlaat.

Label: Double Six Records Releasedatum: Oktober 2008