DVD: Dirt - Seizoen 1

Niemand leest ze, toch zijn het de best verkochte tijdschriften ter wereld: de roddelbladen. Sommige mensen lezen ze bij de kapper, anderen alleen omdat de ze in de leesmap zitten, maar een ieder de ze leest doet het uit nieuwsgierigheid. Wat doen de sterren in hun vrije tijd, wat dragen ze en hoe gaat het met hun relaties? Eigenlijk gaat het ons geen ene ruk aan, maar toch willen we het weten. In de serie Dirt volgen we de redactie van het glossy roddelblad Dirt Now. Het eerste seizoen van de serie werd afgelopen voorjaar uitgezonden door Net5 en is sinds enkele dagen verkrijgbaar op dvd.

Hoofdredactrice Lucy Spiller (Courtney Cox) heeft een drukke duobaan. Ze is zowel hoofdredactrice voor roddelblad Dirt, als voor glossy Now. Uit kostenoverwegingen moet er bezuinigd worden en Lucy besluit de twee bladen samen te voegen. Met exclusieve onthullingen, sappige roddels en een beetje journalistieke diepgang probeert ze het nieuwe blad Dirt Now tot een succes te maken. Ze weet precies aan welke touwtjes ze moet trekken om de goede informatie te krijgen en laat zich omringen door een grote schare mensen die weten wat ze doen. Zo is er de labiele Konkey, een fotograaf die tot het uiterste gaat voor de perfecte foto. Hij raakt in veel bijzondere situaties verzeild en lijdt aan schizofrenie, waardoor hij zich mensen inbeeldt en niet altijd even goed functioneert. Daarnaast heeft Lucy altijd een lijntje met sterren die in ruil voor positieve aandacht het blad voorzien van allerhande roddels over hun collega's. Met een van de sterren gaat de relatie zelfs een stapje verder dan het uitwisselen van informatie. Ook volgt de serie een aantal redactieleden, zoals Willa McPherson, die als nieuwe redactrice in korte tijd haar weg weet te vinden in de harde wereld van de riooljournalistiek.

Als je bijna tien jaar lang een succesvolle rol hebt gespeeld, dan is het niet makkelijk om je daarna opnieuw te bewijzen in een totaal andere rol; het zogenaamde Swiebertje-effect. Voor bijna alle sterren van de hitkomedie Friends leek het vrij onmogelijk om zich los te weken van hun rol en veel mensen zullen Cox nog altijd zien als Monica. Toch speelt Courtney haar hoofdrol als Lucy Spiller met verve. Ze draagt de serie met haar ogenschijnlijk ijskoude ziel en weet de kijker op een bijzondere manier aan zich te binden. Dat geldt overigens ook voor een groot deel van de rest van de cast. De relatief onbekende acteurs Josh Stewart en Alexandra Breckenridge spelen een uitstekende rol, maar met name de merkwaardige Konkey (Ian Hart) speelt zijn rol bijzonder boeiend, al lijken zijn waanbeelden soms niet te passen binnen de serie. In het eerste seizoen zijn de verhaallijnen soms wat gecompliceerd, maar het komt volledig ten goede aan de sneltreinvaart waarin de serie zich afspeelt. De release op dvd bevat een behoorlijke lading met extra's. Het gaat daarbij onder andere om een blik achter de schermen, een soort korte documentaire over de wereld van de paparazzi en een paar verwijderde scènes.

Het zal voor de fans een onaangename verrassing zijn dat er na het tweede seizoen geen vervolg meer komt voor Dirt. Met deze box van het eerste seizoen kun je in ieder geval weer even genieten van de roddel en achterklap van de Amerikaanse fictionele sterren. De box ziet er bijzonder goed uit en bevat een hele stapel aan leuke extra's. De release, de adviesprijs is bijna 35 euro, is niet goedkoop, maar je krijgt er wel een bijzonder verzorgde release voor terug.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 27 augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: