DVD: Cloverfield

Al in de zomer van vorig jaar verschenen mysterieuze filmpjes op internet die aankondigden dat er op 18 januari 2008 iets te gebeuren stond. Op 1/18/8 zou er iets aan land gaan in de stad New York, en de bedenkers van Cloverfield wisten met een slimme internetcampagne een heuse hype te creëren voor het prestigieuze project van de hand van J. J. Abrams, ook één van de bedenkers van de succesvolle serie Lost. De hype was wellicht al een beetje over zijn hoogtepunt heen toen het monster in de The Big Apple aan land ging, de verwoesting die hij daar achter liet was er niet minder groot om.

En die verwoesting werd op een spectaculaire manier in beeld gebracht. Op een manier die de kijker op een manier het verhaal in weet te sleuren die bijzonder effectief blijkt te zijn. Rob, een jonge twintiger, heeft een nieuwe baan gevonden en gaat daarvoor een tijd naar Japan. Zijn vrienden organiseren een afscheidsfeestje en het is zijn beste vriend Hud die op het feestje filmt wat Robs broer Jason, diens vriendin Lily, de schuchtere Marlene, en de overige feestgangers nog over Rob te vertellen hebben. Het feestje is in volle gang wanneer het noodlot toeslaat. Het is echter geen aardbeving of een terroristische aanval wat er voor zorgt dat New York City op zijn grondvesten schudt, maar een monster is op Godzilla-achtige wijze aan land gekomen en heeft besloten eens flink huis te gaan houden in New York en Robs feestje danig te verpesten. De groep vrienden vlucht de straat op om te ontsnappen aan het gevaar, maar dan wordt Rob door zijn semi ex-vriendin Beth gebeld die ergens uptown in haar appartement klem blijkt te zitten onder een gevallen muur. Rob besluit haar te gaan redden en zijn vrienden, waaronder gelukkig voor ons cameraman Hud, hebben geen andere keus dan hem te volgen.

Het verhaal mag dan niet bijster origineel of logisch zijn, een werkelijke plot mag dan misschien ontbreken: daar gaat het niet om. Het gaat er vooral om in de 82 minuten dat de film duurt, een nieuw soort spanning te creëren en die te combineren met weergaloos spektakel. Het verhaal dient eigenlijk niet meer als een goed excuus om Cloverfield zo in beeld te brengen zoals hij in beeld gebracht is: compleet met de handheld waarmee Hud (Head’s Up Display?) het gebeuren vastlegt. Deze bij vlagen nogal chaotische manier van filmen gecombineerd met het indrukwekkende geluid zorgde er in de bioscoop voor dat sommigen over hun nek gingen. Anderen ervoeren de film op manier die ze nog nooit hadden ervaren. Nu zijn er andere films te noemen die op een vergelijkbare manier in beeld zijn gebracht, zoals The Blair Witch Project en recentelijk de Spaanse horror [REC], maar de makers van Cloverfield beheersen deze manier in elk geval tot in zijn finesses. Er valt weinig op deze achtbaanrit aan te merken. De personages zijn overtuigend, geluid is fenomenaal en als je een niet al te gevoelige maag hebt is het chaotische camerawerk van Hud geweldig.

Met name omdat de film het verhaal vanuit dit opvallende perspectief vertelt, zijn de twee making-of’s die er op de dvd te vinden zijn meer dan welkom. De een gaat over het filmwerk, de ander gaat over de hoeveelheid special effects die er in de film te vinden zijn. Hierdoor kom je er achter dat er heel wat meer achter deze productie zit dan een beetje rondrennen met een handheld camera. De verwijderde scènes, de twee alternatieve einden, en een handje vol bloopers zijn ook een leuke toevoeging. Jammer genoeg wordt er alleen geen tipje van de sluiter opgelicht omtrent de aard van het monster. De grootste inspiratie voor bedenker J. J. Abrams blijkt toch de Japanse Godzilla. Daarmee mag deze monsterfilm dan misschien niet één van de meest originele zijn, of enige vorm van diepgang bevatten, de vorm waarin hij is gegoten maakt meer dan goed.

Label: Paramount Releasedatum: Juni 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: