DVD: Surf's Up

In de Amerikaanse filmstudio's struikel je nou niet bepaald over de originele scripts. Sequels zijn er aan de orde van de dag en populaire concepten worden tot in den treure uitgemolken. Zo was er eerst het succesvolle Finding Nemo, waarna een andere studio ook een animatiefilm uitbracht die zich in de zee afspeelde: Shark Tale. Maar ook dierentuindieren waren tweemaal te zien, namelijk in Madagascar en in The Wild. En na het animatiesucces van vorig jaar, Happy Feet, kon een andere film over pinguïns dan ook niet uitblijven: Surf's Up. De film haakte in op de populariteit van de geanimeerde pinguïns, maar heeft wel een geheel eigen karakter. Surf's Up is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Cody is in de plaatselijke pinguïnkolonie maar een vreemde eend in de bijt. Hij vindt het gewone pinguïnbestaan maar saai en richt zich zoveel mogelijk op zijn grote passie: surfen. Terwijl zijn familie druk bezig is met vissen en Cody voor gek verklaart, krijgt Cody een unieke kans om zich te bewijzen als surfer. Een surfscout bezoekt de kolonie waar Cody woont en hij mag mee naar een internationaal toernooi, de Big Z Memorial. Cody lijkt als beginnend surftalent geen enkele kans te maken op de titel, maar hij krijgt hulp uit onverwachte hoek. De dood gewaande Big Z blijkt springlevend te zijn en wil Cody een kans geven om zijn talent te ontwikkelen. De spannende wedstrijd met de arrogante Tank Evans en het bijzondere avontuur van de excentrieke hippie surfer Chicken Joe zorgen voor grappige situaties en een snufje spanning.

Wat als eerste opvalt aan Surf's Up is de manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht. We volgen de avonturen van Cody en Big Z alsof ze gevolgd worden door een cameracrew van een real life soap, waardoor de karakters zich soms ook rechtstreeks richten tot de kijker of de cameracrew. Het levert in ieder geval een aantal leuke en verrassende momenten op. De sfeer over de film is in het algemeen vrij relaxed en er zijn veel grappige scènes. Er zijn echter ook een aantal mindere punten aan Surf's Up. Zo is de film soms een beetje grauw en zijn een aantal ontwikkelingen in het verhaal wel erg voorspelbaar. De karakters in de film zijn behoorlijk clichématig, maar gelukkig neemt de film zichzelf niet heel erg serieus, waardoor het niet stoort.

Jef zette zijn haatcampagne jegens Ludo even opzij om de eerste dvd in ontvangst te nemen

De release op DVD is vrij netjes. Alhoewel deze slechts uit een enkele disk bestaat, bevat de schijf een grote hoeveelheid extra's. Het gaat daarbij voor een groot deel om de standaard extra's, zoals verwijderde scènes, audiocommentaar van de makers, een korte 'making of' en een videoclip van de themesong 'Lose Myself' van Lauryn Hill. Daarnaast bevat de release ook een aantal leuke en originele extra's. Zo bevat de schijf een aardig spelletje en twee erg leuke korte films: 'The Chubbchubbs' en 'The Chubbchubbs Save Xmas'. Uiteraard is er ook ruime aandacht voor de surfscènes in de film. Naast de originele Engelse stemmen kun je Surf's Up ook afspelen met Nederlandse (met o.a. Bartho Braat) of Vlaamse stemmen.

Surf's Up is een aardige animatiefilm over surfende pinguïns. De film is leuk, maar mist de scherpe humor zoals we die bijvoorbeeld zien bij de animatiefilms van Dreamworks. De film lijkt qua doelgroep erg breed in te zetten, waardoor het soms even een scène uitzitten is. De dvd is bijzonder keurig, zeker voor een release op een enkele disk. Surf's Up is zeker niet de beste of leukste animatiefilm van het afgelopen jaar, maar toch zeker de moeite waard.

Label: Sony H.E. Releasedatum: 21 maart 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: