DVD: Blood, the last Vampire

Saya is een vreemde meid. Je ziet het al in de opening als ze in een flitsende actie met een samoeraizwaard een verschrikte man ineens in mootjes hakt. Ze blijkt een soort van geheim agente te zijn en heeft als doel het in mootjes hakken van chiropteranen. Dit zijn een soort vampiers die de mogelijkheid hebben hun eigen lichaam en structuur aan te passen. Zo kunnen ze ook het lichaam van een slachtoffer imiteren. Op een Amerikaanse basis in Japan blijken er ook twee te zitten dus Saya gaat undercover, inclusief authentiek Japans schooluniform. Maar zodra ze de chiropteranen heeft ontdekt, gaat het mis. Het zwaard breekt en tevens is de schoolarts getuige van de bloederige actie. Een bloedstollende jacht naar de ontkomen chiropteraan volgt.

Saya met haar zwaard volop in actie

And Action
De film is geproduceerd door Mamoru Oshii, zeker geen onbekende voor de anime liefhebbers. Hij regisseerde bijvoorbeeld in 1995 de spetterende anime Ghost in the Shell, welke inmiddels is gevolgd door een eigen serie en een vervolg. Ook Blood heeft inmiddels een eigen serie gekregen, getiteld Blood +. Tevens is men bezig met het maken van een live-action versie van het verhaal. Ronny Yu ( Fearless; Freddy vs Jason) en William Kong (House of flying Daggers; Crouching Tiger, Hidden Dragon) zijn intussen druk bezig met het produceren van deze film.

Alvast een voorbeeldje van de Saya van vlees en bloed.
Saya wordt gespeeld door Gianna Jun

Voorbij
Blood the last Vampire is gemaakt in 2000. De film is voor een groot deel gecreëerd met behulp van de computer. Dit merk je vooral in de snelle scènes waar de timing dankzij het computerwerk perfect loopt. De karakters zelf zijn ouderwets met de hand getekend. Deze combinatie levert erg mooie beelden op, wat de film zeker ten goede komt. Toch strookt het tekenwerk een aantal maal niet helemaal met de film. De lijnen van bijvoorbeeld de gezichten zijn dan in verhouding wel erg dik. Maar het grootste minpunt is eigenlijk de tijdsduur van de film. Na amper 48 minuten is het alweer voorbij en resten alleen nog de extra's op de dvd. Twee verschillende Making of's, een fotogalerij en de originele bioscooptrailer gaan vergezeld van extra informatie over Saya en de chiropteranen. De making of's duren respectievelijk één en drie kwartier en zijn Japans gesproken, maar gelukkig is het wel Nederlands ondertiteld. Het geluid is zowel in Dolby Digital 5.1 als in DTS aanwezig. De gesproken taal is Engels en Japans door elkaar wat het verhaal toch weer een extra dimensie geeft.

Label: Livingcolour Releasedatum: 21 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: