CD: de Beatbusters - New Deal

De Beatbusters zijn niet een van de jongste bands in Nederland: al 21 jaar verzorgen de heren vrolijke feest-ska. Toch zullen de meeste mensen deze band uit de Betuwe alleen kennen van hun gelegenheidssamenwerking met een van Neerlands bekendste Nederhoppers, Def P. Deze samenwerking mondde uit in het album Aangenaam en de bekende single 'Bubbelbad'. Ondertussen zijn we een paar jaar later, heeft de band zichzelf gereorganiseerd, en met het album New Deal, dat vorige maand uitkwam, zijn ze teruggekeerd naar de roots: onvervalste feest-ska.

Met het jazzy intro van 'Here we Are' zet het openingsnummer van New Deal ons eventjes op het verkeerde been. Maar knalt er een typisch ska/reggea basloopje in, en is het duidelijk waar met deze cd aan toe zijn. Aanstekelijke uptempo ska met hier en daar een rockend refreintje. De vrolijke blazerssectie mag hierbij natuurlijk niet onbreken en toetert dan ook op vrijwel elk nummer vrolijk door. De nieuwe zanger Ton Meijdam laat duidelijk merken dat de Beatbusters weer terug zijn. Toch klinkt deze plaat een stuk meer ingetogen dan de naam zal doen vermoeden. Wat de vibe betreft hebben de Betuwse Beatbusters (veel) meer gemeen met die andere skasensantie uit de lage landen, Beef, dan met de rauwe Amsterdammers uit Osdorp waarmee ze zullen worden geassocieerd. New Deal sluit perfect aan bij het doorbrekende lentezonnetje. Zomers, aanstekelijk, en relaxt. Het voornaamste doel wat deze band voor ogen heeft is het aan het stuiteren krijgen van het publiek en met het materiaal dat op New Deal verzameld is moet dat ook zeker gaan lukken. Bij 'Going Down', 'Club Didi' en 'I Need To' blijft stilzitten lastig. De basgitaar pompt lekker door, net zoals de swingende slaggitarist. En dat is tegelijkertijd ook het grootste punt van kritiek: we hebben het allemaal al eens eerder gehoord er is ook wel erg weinig variatie terug te vinden op deze zomerse cd. 'Reality' wil zwaar rocken, en wat melodielijnen betreft steekt 'Dance on the Roof' er ook wel bovenuit, maar voor het grootste gedeelte is het meer van hetzelfde. Niet dat dit erg is: met New Deal krijg je wat je mag verwachten: bijzonder aanstekelijke, opzwepende nummers, niets meer en niets minder. Wanneer Def P. dan eindelijk zijn opwachting maakt op het natuurlijk Nederlandstalige 'Nachtvuur' valt dit echter alleen maar behoorlijk uit de toon. De Beatbusters hebben de hulp van deze Amsterdammer helemaal niet nodig om overtuigend over te komen.

Naast het foeilelijke hoesje is er verder ook nog wel het een ander te zeggen over de productie: er had wel wat meer aandacht besteed mogen worden aan de o zo lekker drums van Marco van Krieken. En wanneer de gitaren wat overstuurd klinken had het ook wel wat agressiever gekund. Kleine puntjes, maar wel puntjes die zorgen dat New Deal net niet zo spetterend klinkt als de cd had kunnen klinken. Dit neemt niet weg dat het album heerlijk nieuw materiaal bevat waarmee de band deze zomer vermoedelijk elk festival kan platspelen.

Label: Sonic Rendezvous Datum: Maart 2008 Waardering: