DVD: The Ex

Jonge man trouwt met jonge vrouw, betrekken hun eerste woning en vervolgens krijgen ze hun eerst kind. Het perfecte plaatje van het jonge gelukkige gezin, totdat de etterige ex van mevrouw om de hoek komt kijken. Deze formule is al voor menig film het uitgangspunt geweest, met wisselend succes. In de komedie The Ex kunnen we eens zien hoe je dit concept nou niet hoort uit te werken.

Zach Braff (Scrubs) speelt in deze film Tom Riley. Tom heeft een lichtelijk probleem met autoriteit en heeft het daardoor niet lang uitgehouden bij verschillende werkgevers. Zijn laatste baan, als kok in een restaurant in New York, lijkt een succes te worden, maar een ruzie met zijn baas zorgt er voor dat Tom voor de zoveelste keer zijn vrouw Sofia (Amanda Peet) het onheuglijke nieuws dient mee te delen. Des te vervelender is het dat Sofia net op dat moment aan het bevallen is van hun zoon, baby Oliver. En baby Oliver is de reden dat Tom besluit zijn leven serieus te nemen, New York te verlaten, om bij zijn schoonvader op een reclamebureau in Ohio te gaan werken. Bij het ietwat zweverige kantoor wordt hij ingewerkt door de invalide Chip Sanders (Jason Bateman). Chip gaat in een rolstoel door het leven, maar dit betekent niet dat Tom direct sympathie voor deze etterbak op kan brengen. Integendeel. Zo komt Tom er achter dat Chip en zijn vrouw ooit de lakens hebben gedeeld. Chips pesterijtjes gaan van kwaad tot erger, en de nood lijkt pas echt aan de man als Chip het op Sofia voorzien blijkt te hebben.

Stompzinnige Zach Braff
De hoofdrolspeler Zach Braff is vooral bekend van de komische serie Scrubs, die regelmatig te zien is op comedycentral. En net als Scrubs, heeft ook The Ex nogal wat moeite met het concept humor. De meest komedies proberen de kijker door een gelijksoortige soort humor aan het lachen te brengen, maar The Ex weet niet zo goed op wat voor een manier het grappig moet zijn. Slapstick werkt duidelijk niet, en de seksueel getinte grapjes worden of net te serieus, of net te voorzichtig gebracht. Dit helpt niet doordat Zach Braff er niet in slaagt om ook maar enige variatie aan te brengen in zijn stompzinnige gezichtsuitdrukking. En natuurlijk kunnen we van mijlenver zien aankomen dat het toch wel goed komt tussen Sofia en Tom, maar dit maakt het er nog niet logischer op. Want waarom Sofia nu zoveel van de zogenaamd schattige stuntel Tom houdt, is op zijn zachtst gezegd onlogisch te noemen.

Etter in een rolstoel
Nee, dan Jason Bateman (Juno, Mr. Magorium’s Wonder Emporium) in de rolstoelrol van Chip Sanders. Dat hij beter kan, is duidelijk. Maar hij weet er het beste van te maken met het rommelige script en weet Chip enige geniepige flair mee te geven. Want The Ex heeft best een paar leuke momenten, waarvan de scène waarin Chip en Tom samen gaan rolstoelbasketballen nog één van de leukste is. Verder valt er gewoon weinig te genieten in deze flauw film. Daarvoor zit het script ook te onlogisch in elkaar, maakt het te veel zijsprongetjes en is het geheel jammerlijk voorspelbaar. Wanneer de film teruggebracht was tot het reclamespotje waar Tom uiteindelijk mee op de proppen komt, waarin het jongetje Wesley in één hap een hamburger naar binnen schrokte, had dit vermoedelijk tot een interessantere film geleid.

The Ex is een zouteloze komedie geworden over een mooie vrouw, een stuntelige man, en een vervelende ex-vriend die weer eens om hoek komt kijken. Dat die ex-vriend in een rolstoel zit, had eigenlijk tot grappigere situaties kunnen leiden. Maar hiervoor is deze rolbevestigende film veel te voorzichtig gebleven, een voorzichtigheid die dit onlogische geheel beslist geen goed doet.

Label: Paradiso Filmed Entertainment Releasedatum: Maart 2008
Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: nvt.