CD: The Mae Shi - HLLLYH

The Mae Shi is geformeerd in 2002. Deze experimentele punkband is opgericht door Tim Byron en Ezra Buchla, twee vrienden die elkaar sinds de middelbare school kennen. Na, onder andere, enkele vinyl releases is HLLLYH een volledig album op compact disc.

The Mae Shi - HLLLYH

De heren beginnen met een beetje poppunk. De schelle rauwheid doet denken aan The Offspring. Je trommelvliezen hebben het dan ook zwaar. 'Boys In The Attic', de derde track, heeft een Queen-riffje, maar dan sneller, scherper en slechter. Het nummer dat daarop volgt ('7 x x 7') bestaat uit niets dan schreeuwen, beuken en nog eens schreeuwen. Als toehoorder is dit het moment dat je The Mae Shi al erg moe bent.

'Kingdom Come' is gemiddeld vier keer zo lang is als de andere nummers op dit album. Het gevolg is dat deze track al na 1 minuut en 40 seconden gaat vervelen. Dat komt ondermeer omdat het is opgebouwd als een trance nummer waar geen einde aan lijkt te komen. Misschien is het, gezien de themawisselingen, nog het beste te omschrijven als een minimix van verschillende losse ideeën die de bandleden hebben samengebracht. Het nummer gaat alle kanten op en als je het zo beluistert is het nog best te pruimen. In 'Young Marks' lijkt het wel alsof de zanger een shotje helium heeft genomen. Het nummer heeft een poppy flow waar Britney Spears in haar hoogtijdagen nog een puntje aan had kunnen zuigen.

The Mae Shi

De leadzanger heeft een stem als een heks. Op zich al een prestatie omdat de meeste heksen vrouwelijk zijn, maar op de hoes is toch echt geen enkele vrouw te ontdekken. Het album is soms catchy, maar meestal klinkt het als een doelloze, ongerichte uitbarsting van energie. En dat maakte de afgelopen 46 minuten tot een vermoeiende exercitie.

Tracklist:

01. Lamb & Lion
02. Pwnd