CD: Ringo Starr - Liverpool 8

SubheaderRingo Starr heeft een grote band met Liverpool. Hij is er, net als de overige leden van The Beatles, geboren en getogen. Het album Liverpool 8 opent dan ook met de gelijknamige song Liverpool 8 waarin Ringo (Richard Starkey) vertelt dat hij Liverpool eigenlijk nooit heeft verlaten. Een kleine 'sentimental journey' naar zijn roots en wat hij van daaruit allemaal heeft meegemaakt. En dat doet hij uiteraard op de manier die zo typerend is voor Ringo Starr.

Het nieuwste album van Ringo Starr heeft de titel Liverpool 8. Tegelijk met de lancering van dit album verschenen er ook een aantal Ringo Starr Ringtones, maar daarover zullen we het maar niet hebben. Vorig jaar verscheen nog het album Photograph – The very best of Ringo Starr, nu heeft Richard Starkey weer een album vol gezongen, zijn veertiende. De opening van de cd is meteen het gelijknamige 'Liverpool 8'. Hierin zingt hij over zijn geboortestad en de gebeurtenissen die er allemaal volgde. Met zijn typische stem neemt hij de luisteraar mee op toer langs zijn muzikale leven. In totaal twaalf tracks laat Ringo horen dat hij het nog steeds niet heeft verleerd, het plezier wat hij heeft met de muziek straalt er wat dat betreft nog steeds vanaf. En dat is niet slecht voor deze drummer.

Ga mee met Ringo door zijn verleden, uiteraard met de nodige knipogen.
Ringo Starr - Liverpool 8

Toegegeven, Ringo Starr heeft niet de beste zangstem, maar onzuiver hoef je hem zeker niet te noemen. Toch heeft ook hij die felbegeerde X-Factor, maar dan eentje waar een clown jaloers op zou zijn. Dat merk je bijvoorbeeld bij het nummer 'R U Ready', waarbij je je afvraagt wat voor apparatuur ze hebben gebruikt om het nummer op te nemen. Een eerste gok is dat ze hiervoor een oude grammofoon hebben gebruikt. De klank is in ieder geval zeer origineel en past goed bij het nummer. Een stuk romantischer is 'Pasodobles', een latinachtig nummer waarin hij vertelt hoe hem de Spaanse dans de Pasodoble geleerd werd. Weer anders is het nummer 'Gone are the days', welke een beetje de psychedelische sound van de beginjaren zeventig etaleert. Het album is wat dat betreft lekker divers en biedt een goed beeld op de kwaliteiten van Ringo als zanger. Geen moeilijke teksten, ingewikkelde arrangementen of anderszins zware kost. Gewoon een plezierig album dat prima toegankelijk is voor alle fans. Nu alleen nog hopen dat de titelsong een plaatsje in de Top40 zal behalen.

Label: EMI Releasedatum: 17 januari 2008