DVD: La Perrera

Voor wie wel eens heeft overwinterd in de minder toeristische badplaatsen van Spanje, zal de film La Perrera een feest van herkenning zijn. Nou ja, feest? In deze debuutfilm van de Uruguayaanse regisseur Manuel Nieto Zas staat de 25-jarige student David (Pablo Riera) centraal. Of het leven van deze hoofdpersoon spannend genoeg is in het verder zo uitgestorven badplaatsje, is maar afwachten.

Afwachten. Dat lijkt zo ongeveer de leidraad te zijn van de anderhalf uur durende film (winnaar van de VPRO Tiger Award 2006). David is namelijk het prototype van een nietsnut. Zijn vriendinnetje is terug naar de grote stad en zijn studie aan de universiteit van Montevideo ligt praktisch stil, een vaag pakketje aantekeningen (en seksblaadjes) daargelaten. David vult zijn dagen met blowen, masturberen en slapen, tot ergernis van zijn vader. Die zet hem op een gegeven moment het huis uit, en beveelt David zijn eigen huis te bouwen. Veel zin heeft David niet, maar toch besluit hij ermee te beginnen.

Op hulp van vrienden hoeft hij niet te rekenen. Zij zijn over het algemeen net zo lam als David, over wie het gerucht de ronde doet dat hij zo veel masturbeert dat hij eens is flauwgevallen en naar het ziekenhuis moest. Bovendien ontbreekt het de jongen meermaals aan geld, dat hij liever besteedt aan wiet dan aan materiaal voor zijn nieuwe onderkomen. Hulp van zijn "vrienden" krijgt hij alleen wanneer hij hen belooft dat zijn vriendin samen met een buslading vrouwen hun dorp aan zal doen. Hoe groot zal de teleurstelling zijn wanneer zij slechts vergezeld van één homo arriveert?

De lethargische, slappe houding van David gaat hand in hand met de landelijke en weinig opwindende setting waarin de film zich afspeelt. De wijze waarop Pablo Riera (foto) zijn hoofdrol als zogenaamde 'slacker' weet neer te zetten is dan ook erg overtuigend. Alsof hij qua voorbereiding van zijn rol het tegenovergestelde heeft gedaan als iemand als Robert deNiro. De lusteloosheid waarmee Riera zijn rol speelt en zijn huis bouwt, lijkt er immers op alsof hij al een jaar voor de opnames in het dodelijk saaie kustdorpje vertoeft, zo treffend is zijn rol van uitgebluste luiaard.

De saaiheid en doelloosheid is door regisseur Nieto Zas even treffend in beeld gebracht. Zo goed zelfs dat de film na het eerste kwartier ook daadwerkelijk saai is. Als extra zit er naast de trailer nog een aardige documentaire (Engels ondertiteld) over de productie van de film, die even laid-back gemaakt lijkt te zijn als het algemene thema.
Als je van landerigheid en lamlendigheid houdt is deze film een absolute aanrader. Zo niet, verspil dan niet anderhalf uur door te staren naar deze Uruguyaanse versie van 'buurman & buurman', maar kom van je luie reet af en ga een opwindendere film kijken.

Label: Filmfreak Releasedatum: 19 maart 2007
Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: