DVD: Plien en Bianca - Biks & Ngorongoro

Vooral bekend van hun rol in 'Koefnoen' en de successerie 'Zaai', zijn Plien en Bianca toch bovenal theaterdieren. Ze hebben inmiddels vijf verschillende programma's in het theater gespeeld, waarvan er nu twee samen op dvd zijn uitgekomen: Biks en Ngorongoro.

Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding aan de kleinkunstacademie in Amsterdam. Alhoewel ze daar al geregeld samen optraden, kwam er na hun eindexamen weinig terecht van de samenwerking. Pas drie jaar later, in 1996, zijn de twee weer samen op het podium te zien, namelijk op het Camaretten Festival. Niet geheel onverdienstelijk, want Plien en Bianca wonnen zowel de jury- als publieksprijs. Het maakte duidelijk dat de twee dames als duo succesvol waren en in 1997 startten ze met hun eerste theaterprogramma 'Changez'. Tegelijkertijd werden Plien en Bianca benaderd door de VPRO om een kinderprogramma te maken. Samen met Joep Onderdelinden gaven ze hun briljante interpretatie van het plattelandsleven en de serie, Zaai, werd geliefd bij zowel kinderen als volwassenen. De twee dames, die zich als onbeholpen boerentrienen Irma en Ingrid ophouden bij het hek van een weiland, vullen afleveringen met grote verhalen en de avonturen van hun vriend, postbode Siemen.

De basis van 'Zaai' was inspiratie voor een theaterprogramma, Biks, waarin we Irma en Ingrid terugzien. Niet voor kinderen, niet aan het hek van een weiland en zonder de postbode. Het levert een bonte avond op, waarin de twee dames proberen aan hun tijd in de boerenschuur invulling te geven. Zonder vrienden en zonder spannende prikkels van buitenaf, bedenken ze allerlei activiteiten. Ze zetten hun eigen dood in scène zodat ze spannend bezoek krijgen in de schuur en fantaseren over die leuke jongen uit het dorp. De maffe sketches en heel bijzondere manier waarop Plien en Bianca bekende medleys ten gehore brengen, bezorgen het publiek in de zaal in ieder geval een leuke avond. Ook op dvd komt de show leuk over, al is het wel jammer dat de show flink is ingekort. De 54 minuten die je op de dvd vindt, zijn misschien wel het leukste uit het hele programma, maar het is wel zo netjes om de kijker het hele programma mee te geven; dan kan de kijker tenminste zelf bepalen wat leuk is en wat niet. De cameravoering is redelijk, maar er wordt wel erg veel gerommeld met het beeld, waardoor het theatergevoel soms ver weg is.

In hun daaropvolgende show, die te vinden is op de tweede schijf, verlaten ze het pad van de boerenmeisjes, maar blijven ze hun genre trouw. Het programma, met de moeilijke naam Ngorongoro, is een wirwar van typetjes en onderwerpen. Centraal in Ngorongoro staat donker Afrika. Plien en Bianca blijken zich prima thuis te voelen in de verkleedkist en dat blijkt wel uit hun diversiteit aan stemmen en personages. meer divers en is er meer ruimte voor spot en satire. Ngorongoro is minstens net zo leuk als Biks, maar het zal voor de fans van 'Zaai' wel even wennen zijn.

De release op dvd is vrij netjes. De shows zijn per stuk op een schijf gedrukt en samen in een digipack verpakt. Ondanks dat beide theaterprogramma's nog geen uur lang zijn, zijn ze beiden op een losse disk gedrukt; wellicht vanwege marketingredenen. Zowel beeld als geluid zijn dik in orde, al is er dus wel iets teveel beweging in de cameravoering.

Biks & Ngorongoro zijn twee voorstellingen vol met plezier, muziek en typetjes. De shows zijn aan de korte kant, maar zelfs in korte tijd weten Plien en Bianca het publiek mee te krijgen in hun bizarre conversaties. Biks steunt wel heel erg op televisiesucces 'Zaai', maar is duidelijk voor een ouder publiek geschreven. Ngorongoro lijkt qua opbouw op Biks, maar desondanks weten Plien en Bianca er toch een heel apart programma van te maken. Erg de moeite waard!

Label: CNR Releasedatum: 10 december 2006 Kijkwijzer: