DVD: Melrose Place - seizoen 1

Voor de recent overleden producent Aaron Spelling waren de jaren negentig een goudmijntje. Na het zeer succesvolle Beverly Hills 90210, dat miljoenen Amerikaanse tieners aan de buis wist te kluisteren, besloot Spelling dat het tijd was om de jonge volwassenen te bedienen. Met Melrose Place, de postcode ontbreekt, wist hij wederom een miljoenenpubliek aan zich te binden. Het eerste seizoen is vanaf vandaag in de winkels verkrijgbaar.

Een appartementencomplex met de naam 'Melrose Place', gebouwd als een soort ouderwets hofje met in het midden een zwembad. Dat is wat een aantal jonge volwassenen gemeenschappelijk met elkaar hebben. Ze zijn allemaal nog niet zo lang klaar met hun opleiding en hebben de eerste stappen gezet op de arbeidsmarkt. Als zelfstandige mannen en vrouwen ontdekken ze het leven zoals het is en als kijker volgen wij hun avonturen. De afleveringen in de serie, die overigens worden ingeleid door een zogenaamde 'cross-over' waarbij karakters uit Beverly Hills 90210 zich in Melrose Place laten zien; Kelly uit 90210 heeft namelijk een 'fling' met Jake uit Melrose Place. Het introduceert de karakters uit Melrose Place en de tieners verdwijnen na een paar afleveringen dan ook uit de serie. Wat resteert zijn jonge mensen met problemen uit de boze grote wereld (seksuele intimidatie, problemen op het werk), maar ook de pleziertjes die je als volwassene hebt als je je tienerjaren achter je laat (serieuze relaties, romances of succes met je werk). In het eerste seizoen lopen de verhaallijnen vrij geordend en staan vaak maar één of twee karakters echt centraal.

Het lijkt wel alsof Spelling van plan was voor alle leeftijdsgroepen een soort televisiesteun te ontwikkelen. Wilde je weten hoe je leeftijdsgenootjes het deden (maar dan met een factor 10 vermenigvuldigd), schakel dan over naar een Spellingproductie! Voor veel acteurs is Melrose Place de springplank geweest naar een succesvolle acteercarrière, zoals Courtney Thorne-Smith (Allison Parker), Heather Locklear (Amanda Woodward) en Marcia Cross (Kimberly Shaw Mancini). De release op dvd bestaat uit 8 disks met alle afleveringen van het eerste seizoen, maar helaas bevat de box geen extra materiaal. Zowel de beeld- als geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de kwaliteit van de uitzendingen op televisie. De adviesprijs van de box is wat aan de hoge kant, bijna zeventig euro, maar ligt her en daar al voor minder dan vijftig euro in de winkel.

Melrose Place is een aardige spin-off van Beverly Hills 90120, maar toch kan het niet tippen aan 90210. Niet dat er slecht geacteerd wordt of er geen interessante verhaallijnen zijn, maar je leeft -in het eerste seizoen althans- niet zo erg mee met de karakters. De release op dvd is vrij netjes, maar wel aan de dure kant.

Label: Warner Bros Releasedatum: 16 november 2006 Kijkwijzer: Waardering: