Boek: Roderick Anscombe - Het leugenspel

Paul Lucas is forensisch psychiater in het Sanders instituut. Hij is het gewend om ontoerekeningsvatbare criminelen tegenover zich te hebben. Hij kijkt amper ergens van op en kent de fijne kneepjes van zijn vak. Toch staat hij met zijn rug tegen de muur doordat hij therapie moet geven aan Craigh Cavanaugh. Langzaamaan komt Pauls leven op zijn kop te staan, en ineens lijkt hij zelf de sociopaat te zijn. De psycholoog die alles zo goed op een rijtje had staan lijkt ze nu te zien vliegen. Maar is dat ook zo?

We kennen ze allemaal, die idioten. Niet per definitie persoonlijk, maar we kennen ze. Uit de media, uit verhalen van bekenden of simpelweg vanuit een boek. Ontoerekeningsvatbare personen. Ja, we kennen ze allemaal. Vaak is het ver-van-mijn-bed-show, maar wanneer je dit boek van Roderick Anscombe leest, leer je ze beter kennen, het brengt het allemaal wat dichterbij. Niet op een manier die we niet willen, maar de schrijver neemt ons mee naar de gedachten van een stalker. Niet zo maar een stalker, maar eentje van een hoog kaliber, die in staat is het leven van zijn psychiater van boven tot onder op zijn kop te zetten, binnenstebuiten te keren, en met een grote grijns op zijn gezicht te genieten van het resultaat.

Niet de stalker, maar de psychiater is echter de hoofdpersoon van dit boek. Van het begin tot het eind lees je zeer gedetailleerd mee in de gedachten van dokter Lucas. Zijn denken, doen en vakkundigheid waardoor hij de stalker die hij behandeld in weet te schatten en zijn volgende stappen weet te voorspellen worden uitgebreid omschreven op een leuke en spannende manier, waardoor het zeer moeilijk wordt dit boek naast je neer te leggen. Plezierig en vlot lees je door dit boek heen. Je vliegt er doorheen om het zo maar te zeggen.

Schrijver Anscombe weet te boeien en doet dit dus ook. Zelf is hij werkzaam als forensisch psychiater, wat duidelijk terug te leiden is naar zijn schrijfstijl, wanneer je dit fantastische boek van hem leest.
Direct weet hij de lezer te grijpen, zodat deze het boek ook niet meer weglegt voordat het uit is. De opbouw van het verhaal klopt, de spanning is om te snijden op momenten dat hij om te snijden hoort te zijn, en nergens wordt het saai. Geen detail is teveel, geen zin overdreven. Kortom, geweldig.

Uitgever: Sijthoff ISBN: 90 245 5743 7 Pagina's: 351