Boek: Wesley Stace - Versleuteld verleden

Een triest verhaal dat zich afspeelt in vroegere tijden, de negentiende eeuw om precies te zijn. Een vondeling en een hond bij een vuilnisbelt worden voorbij gereden door een koets. De koets stopt en een man stapt uit. Een man van wie de familie dreigt uit te sterven. Deze man is psychisch echter niet helemaal gezond, maar neemt de baby waarvan hij overtuigd is dat het een meisje is mee naar huis. Zo komt het dat Rose Loveall, de vondeling, in een enorm conflict verzeild raakt over zijn geslacht en seksualiteit.

Het verhaal speelt zich zoals gezegd af in vroegere tijden. Vroeger als in; toen de vrouwen nog rokken droegen en de mannen nog broeken. Waarin etiquette hoog op de lijst stond, en opvoeding nog vol taboes zat. De periode waarin mannen het hoogste woord hadden en de vrouwen lieflijk zaten te borduren voor het haardvuur, dat wil zeggen, als de mannen daar niet hun cognac wilden nuttigen. Buigingen, strikjes, poeders en schaamte. Dit speelde allemaal een grote rol.

Rose Loveall woont in Huize Lovehall. Een eeuwenlang familiebezit. Rose is echter geen familie, hij is als vondeling neergelegd op een vuilnisbelt en uit de bek van een zwerfhond gered. Door de Heer Loveall inderdaad. Hij heeft jammer genoeg in psychologisch opzicht een flinke klap gehad door het overlijden van zijn zusje Dolores. In het miniatuur Lovehall staat een poppenhuis, waar hij zijn overleden zusje nog vaak "spreekt". Met de vondst van het kind denkt hij verloren jaren in te kunnen halen.

Het kan niet anders dan dat Rose, opgevoed als meisje, jaren later ontdekt hoe het met zijn kunne zit, zoals dat zo mooi omschreven staat in haar boek. En dan begint de crisis, want hoe moet hij nu verder? Zijn vader en moeder weten van het geheim, maar verder moet deze schande verborgen worden, en vooral verborgen blijven.

Een boek vol psychologisch drama wat helaas door de soms lastig te lezen taal verder van je af staat dan wanneer het verhaal in het nu zou spelen. Ook al is het boek geschreven door Rose Loveall die zichzelf ook Lord Ose (zie hierin het anagram) of Leslie noemt, verwarring is niet alleen aan de hoofdpersoon toebedeeld. De hoofdpersoon is verward over zijn eigen persoon, de lezer over de schrijvende persoon. De namen van de hoofdpersoon worden verwisseld, de schrijvende persoon wordt afgewisseld al naar gelang de schrijver. Hierdoor lijkt het soms een warrig zooitje te zijn waardoor je weer een aantal pagina's verder bent tegen de tijd dat je doorkrijgt hoe het nu eigenlijk zit. Het houdt de spanning erin zou je kunnen zeggen.

Erg mooi aan dit boek zijn de mythologische verhalen die worden aangehaald, waaraan de hoofdpersoon zich verbonden voelt. Met een bibliothecaresse als moederfiguur kan het ook niet anders dan dat mythen een rol spelen.

Uitgever: Querido ISBN: 90 214 8028 x Pagina's: 515
Waardering: Tsjaa...