Boek: Torey Hayden - Schaduwkinderen

Wie van drama houdt leest dit soort boeken. Wie van waargebeurd drama houdt, moet deze zeker lezen. Torey Hayden is opvoedkundig psychologe en therapeute. Tijdens haar werk op een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis komt ze veel verschillende uitdagingen tegen. Over de drie grootste uitdagingen in haar vakgebied, selectief mutisme, waarin ze te maken krijgt met mensen die kiezen om binnen een bepaalde situatie niet te praten, schrijft ze dit boek, Schaduwkinderen. Cassandra van negen is zeer gewelddadig na een verwoestend verleden, Drake van vier praat met niemand behalve met zijn moeder, en Gerda ligt na een beroerte op de revalidatieafdeling van een ziekenhuis en kan ook geen gesprek meer voeren. Zeer boeiend, aangrijpend, en toch vlot geschreven.

Dit boek is niet voor de poes. Duidelijk maar heftig beschrijft Torey vrij uitgebreid over haar therapeutische sessies met drie verschillende personen, die allen verschillende problemen hebben. Niet alleen hun vorderingen of stilstand komen aan bod, maar, heel bijzonder, ook haar eigen onzekerheid, twijfels, gedachten en frustraties.

Hoe heftig de problemen ook kunnen zijn, Torey blijft kalm en probeert haar soms opkomende ongeduld niet te laten opvallen. Wonderwel slaagt ze hier erg goed in. Toch kreeg ik tijdens het lezen van dit boek veel koude rillingen. Het gaat niet over zomaar wat patiënten, al zijn patiënten nooit zomaar patiënten. Het gaat hier over kinderen. Een kind van vier en een kind van negen. Zo kwetsbaar, zo gebroken.

Lijkt de schrijfster eerst van de hak op de tak te springen, later merk je dat ze inderdaad wel een plotselinge overstap maakt van het bespreken van de ene situatie naar de volgende, maar dat dit niet per se hoeft te zeggen dat het onduidelijker wordt. Toch zit er logica in de onderbrekingen. Zoals ze behandelt, zo schrijft ze. Nooit werkt ze acht uur lang met dezelfde patiënt, dus ze zal dit ook niet achter elkaar beschrijven. Nee, de afwisseling blijkt voor de lezer net zo welkom als voor haar.

Elk van de drie patiënten wordt op een duidelijke en kernachtige manier voorgesteld, maar elke patiënt wordt ook op dezelfde manier afgesloten. Zo weten we aan het eind van het boek ook hoe het met die 'trieste gevallen' verder is gegaan.

Kortom, een duidelijk, aangrijpend boek dat geen onnodige vraagtekens achterlaat. De lezer die psychiatrie of iets in die richting studeert zal dit überboeiend vinden. De gewone lezer zal geïnteresseerd moeten zijn in waargebeurd drama. Dit boek zit goed in elkaar, blijft boeien, en is duidelijk door een deskundige geschreven, maar vanwege de heftigheid van de onderwerpen niet voor iedereen interessant.

Uitgever: The house of books ISBN: 90 443 1568 4 Pagina's: 318