DVD: David Gray - Live in Slow Motion

In de hedendaagse muziekwereld draait het vaak om het imago van de artiest, het uiterlijk of populariteit. Het komt zelden voor dat de prachtige muziek bekend wordt, maar dat de artiest een beetje in de schaduw van zijn eigen succes staat. Bij David Gray bekruipt me dat gevoel een beetje; zijn muziek is prachtig en hoor je regelmatig voorbij komen, maar een echte beroemdheid is de Welshman niet. Zijn nieuwste album Live in slow motion bevat een reeks nummers die stuk voor stuk pareltjes zijn. Op de gelijknamige DVD maken we nu ook kennis met de artiest achter nummers als Sail Away en Babylon.

David Gray

David Gray is een harde werker, zoals je ze niet vaak tegen komt in de muziekwereld. Voordat zijn album White Ladder uitkwam (in 1998) had hij al drie platen roemloos ten onder zien gaan. Met zijn nieuwste CD Live in slow motion is David Gray de wereld weer gaan verblijden met een aantal optredens, waarvan het concert in London Hammersmith Apollo, afgelopen December 2005, nu op DVD is uitgekomen. Zoals al op de hoes een beetje te zien is (de coverfoto is zwart-wit) is het een ingetogen concert, zonder al te veel toeters en bellen. En dat heeft Gray ook helemaal niet nodig, zeker niet als hij live optreedt. Zijn muziek doet op de albums soms een beetje eentonig aan, zeker als je meerdere nummers achter elkaar beluistert, maar tijdens zijn liveconcert spatten de energie en muzikale emotie eraf. Het is geweldig om iemand te zien optreden die zoveel van zijn muziek houdt en tot het uiterste gaat om het beste van zichzelf aan het publiek te tonen.

Wat erg opvallend is aan het optreden van Gray, is dat hij vooral teert op het succes van zijn vorige CD White Ladder, op zich geen probleem natuurlijk, maar het optreden lijkt daarmee qua line-up wel een beetje op zijn vorige concertreeks. Uiteraard vult hij zijn successen uit het verleden wel aan met zijn nieuwe nummers, maar hij wekt zo wel de suggestie dat hij zelf zijn vorige album beter vond. Naast het optreden bevat de DVD ook nog een aantal leuke extra features. Zo vind je de videoclips van Alibi, The One I Love en Hospital Food. Daarnaast kun je een kijkje achter de schermen nemen bij het concert. Zowel beeld- als geluidskwaliteit zijn van erg hoge kwaliteit; het concert is weliswaar soms wat donker, maar dat past goed bij het intieme theatergevoel.

David Gray is een hardwerkende artiest die zijn hele hebben en houden in de strijd gooit om zijn muziek over te brengen op het publiek. En met succes, want live zijn Grays nummers nog meer de moeite waard dan vanuit de studio. Toegegeven, soms lijkt het een beetje op elkaar, maar zeker in dit optreden is het hem vergeven. Gray bewijst dat hij niet alleen erg muzikaal is met zijn (hese) stem, maar ook achter de piano en met de gitaar weet hij puik werk af te leveren. Live in slow motion is een echte aanrader; mocht je hem zelf ook live willen bewonderen; op 5 juni aanstaande is hij te zien op Pinkpop.

Label: Warner Music Releasedatum: 13 april 2006
Kijkwijzer: Waardering: